Kolumni: Las­ten­hoi­ta­jan hymy ei hyydy edes palk­ka­kuo­pas­sa

Kalastus: Lo­hi­ke­sä Tor­nion­joel­la on al­ka­nut: Kasperi Tyni nosti Mat­ka­kos­kel­ta yli 16-ki­loi­sen von­ka­leen – lähetä kuva omasta lo­hi­saa­liis­ta­si

Marjastus: Kesäkuu alkoi, mutta hal­la­kart­ta hohkaa si­ni­se­nä – Miten käy mus­tik­ka- ja hil­la­sa­don?

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Mar­ja­kaup­pa käy: "Ko­ti­mai­nen mar­jan­poi­mi­ja ensin poimii marjat, sitten puh­dis­taa ja lopuksi myy ne so­mes­sa"

Moni kotimainen marjakauppias on siirtynyt sosiaalisen median puolelle. Facebookissa tai tori.fi:ssä kauppa käy hyvin.

Kotimaisten luonnonmarjojen kauppa käy vilkkaana, tosin myynti ja ostaminen näyttävät tapahtuvan yhä enemmän Facebookin viestien kautta kuin kasvotusten. Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Rainer Peltolan mukaan pienimuotoisempi marjakauppa onkin siirtynyt kasvavissa määrin sosiaalisen median puolelle.

– Moni marjanmyyjä on siirtynyt someen. Marjakauppaa varten löytyy esimerkiksi Facebookista erilaisia ryhmiä, joissa marja vaihtaa omistajaa. Siihen voivat sopia paikkakuntien omat tai vaikka Marjapörssi-nimiset ryhmät. Myös tori.fi:stä löytyy myyjiä ja ostajia, kertoo Peltola.

– Kotimainen marjanpoimija ensin poimii marjat, sitten puhdistaa ja lopuksi myy ne somessa.

Tänä vuonna Peltolan mukaan mustikan keskisato jäi valtakunnallisesti tavanomaisen alapuolelle.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.