Juuri nyt: Lapin pe­las­tus­lai­tok­sel­la monta teh­tä­vää: Kaa­ma­ses­sa paloi oma­ko­ti­ta­lo ja Kit­ti­läs­sä ko­koon­tu­mis­ra­ken­nus, Ro­va­nie­mel­lä ih­me­tel­lään lasit he­läyt­tä­nyt­tä pa­maus­ta

Päätös: Ho­vi­oi­keus piti en­nal­laan Kuopion vuoden 2018 bus­si­tur­man tuomion – Kalixin ka­rao­ke­ker­ho­lai­sia kul­jet­ta­neen bussin tur­mas­sa kuoli neljä ihmistä ja useita louk­kaan­tui

Lukijalta: Län­si-Poh­jas­sa läh­det­tiin sutta pakoon, mutta vas­tas­sa olikin karhu

Tilaajille

Mar­ja­kaup­pa käy: "Ko­ti­mai­nen mar­jan­poi­mi­ja ensin poimii marjat, sitten puh­dis­taa ja lopuksi myy ne so­mes­sa"

Moni kotimainen marjakauppias on siirtynyt sosiaalisen median puolelle. Facebookissa tai tori.fi:ssä kauppa käy hyvin.

Kotimaisten luonnonmarjojen kauppa käy vilkkaana, tosin myynti ja ostaminen näyttävät tapahtuvan yhä enemmän Facebookin viestien kautta kuin kasvotusten. Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Rainer Peltolan mukaan pienimuotoisempi marjakauppa onkin siirtynyt kasvavissa määrin sosiaalisen median puolelle.

– Moni marjanmyyjä on siirtynyt someen. Marjakauppaa varten löytyy esimerkiksi Facebookista erilaisia ryhmiä, joissa marja vaihtaa omistajaa. Siihen voivat sopia paikkakuntien omat tai vaikka Marjapörssi-nimiset ryhmät. Myös tori.fi:stä löytyy myyjiä ja ostajia, kertoo Peltola.