Rakentaminen: Bud­jet­ti paukkui rajusti yli: Lapin kes­kus­sai­raa­lan laa­jen­nus maksaa jopa 40 mil­joo­naa euroa ar­vioi­tua enemmän

Uutisanalyysi: Su­per­tap­pa­jia vai nälkään kuol­lei­ta poroja?

Kolumni: Kuka ha­luaa­kaan sopia työ­eh­dois­ta ja pal­kois­ta pai­kal­li­ses­ti ja kuka taas ei?

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Tilaajille

Mar­ja­kaup­pa käy: "Ko­ti­mai­nen mar­jan­poi­mi­ja ensin poimii marjat, sitten puh­dis­taa ja lopuksi myy ne so­mes­sa"

Moni kotimainen marjakauppias on siirtynyt sosiaalisen median puolelle. Facebookissa tai tori.fi:ssä kauppa käy hyvin.

Kotimaisten luonnonmarjojen kauppa käy vilkkaana, tosin myynti ja ostaminen näyttävät tapahtuvan yhä enemmän Facebookin viestien kautta kuin kasvotusten. Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Rainer Peltolan mukaan pienimuotoisempi marjakauppa onkin siirtynyt kasvavissa määrin sosiaalisen median puolelle.

– Moni marjanmyyjä on siirtynyt someen. Marjakauppaa varten löytyy esimerkiksi Facebookista erilaisia ryhmiä, joissa marja vaihtaa omistajaa. Siihen voivat sopia paikkakuntien omat tai vaikka Marjapörssi-nimiset ryhmät. Myös tori.fi:stä löytyy myyjiä ja ostajia, kertoo Peltola.