Covid-19-pandemia on koskettanut jokaisen elämää. Maailmanlaajuisten seurausten lisäksi se vaikutti keväällä 2020 ennen näkemättömällä tavalla opetusalan ammattilaisten työskentelyyn, kun kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Niin opettajien kuin oppilaidenkin työ- ja koulupäivät kokivat suuren muutoksen. Useat opettajat joutuivat tekemään suunnitelmansa täysin uusiksi ja moni joutui opettelemaan esimerkiksi etäopetusvälineiden käytön uudelleen.
Pandemia on vaikuttanut etäopetukseen siirtymisen lisäksi myös sosiaaliseen kanssakäymiseen, toimeentuloon, talouteen, epävarmuuteen ja palvelujärjestelmään heijastaen vaikutuksia myös koulumaailmaan. Edellä mainittujen asioiden monisyiset seuraukset koulumaailmaan ovat omiaan vaikuttamaan siellä työskentelevien ja opiskelevien ihmisten hyvinvointiin.
Tein luokanopettajakoulutukseni maisterivaiheen pro gradu-tutkielman kuvaten luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista pandemia-aikana. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui 24 luokanopettajaa ympäri Suomen. Tulokset osoittivat, että valtaosa vastanneista luokanopettajista koki työhyvinvoinnin pandemian myötä kärsineen.
Tutkimuksessani jaoin luokanopettajien koetun hyvinvoinnin neljään pääkategoriaan, joita olivat työn tuottama henkinen pääoma, työn vuorovaikutuksellinen perspektiivi, työssä jaksamisen edellytykset ja toimivan työympäristön olosuhteet.