Nyt se on lähes varmaa – EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta Suomeen tulevat lukio- ja ammattikouluopiskelijat joutuvat maksamaan lukuvuosimaksuja syksystä 2026 lähtien. Hallitus antoi asiaa koskevan lakiesityksen eduskunnalle viime viikolla, ja esitys muuttunee laiksi vielä kuluvan vuoden aikana.
Lakiesitystä on vastustettu erityisesti kunnissa, joiden lukio-opetus on riippuvainen vierasopiskelijoista. Pelkona on, että maksut karkottavat heidät, mikä voisi tarkoittaa lukio-opetuksen loppua.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut