Lii­ken­ne­merk­ki muut­tui: Saako Ro­va­nie­men kä­ve­ly­ka­dul­la ajaa pol­ku­pyö­räl­lä?

Kävelykadun liikennemerkkiin kuuluu nykylaissa myös polkupyörän kuva.

Kuvanmukaiset liikennemerkit opastavat vielä toistaiseksi Rovaniemen kävelykadulle. Pyöräily alueella on sallittu entiseen tapaan.
Kuvanmukaiset liikennemerkit opastavat vielä toistaiseksi Rovaniemen kävelykadulle. Pyöräily alueella on sallittu entiseen tapaan.
Kuva: Pekka Aho
Uusi kävelykadun liikennemerkki.
Uusi kävelykadun liikennemerkki.

Lukijamme lähetti toimitukseen kuvan liikennemerkistä, jollaiset ovat merkkinä Lordinaukiolle johtavan kävelykadun alkamisesta. Viime vuoden kesäkuussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaisessa kävelykadun liikennemerkissä on kuitenkin myös polkupyörän kuva.

Onko pyöräily nyt kielletty kävelykadulla, suunnittelupäällikkö Aku Raappana Rovaniemen kaupungin teknisten palveluiden katu ja liikennesuunnittelusta?

– Ei ole kielletty, vaan sallittu entiseen tapaan. Tieliikennelaissa kävelykadun liikennemerkki muuttui muun muassa siksi, että se on nyt yhtenäisempi muiden maiden kävelykatumerkkien kanssa. Merkin vaihtamisessa on kuitenkin kymmenen vuoden siirtymäaika, jonka aikana uutta ja vanhaa liikennemerkkiä voidaan molempia käyttää samassa merkityksessä.

Tuleeko Rovaniemellä vaihtaa muita liikennemerkkejä lakimuutoksen seurauksena?

– Pyörätien kaksisuuntaisuus tulee uuden lain mukaan ilmoittaa erikseen lisäkilvellä. Rovaniemellä käytännössä kaikki pyörätiet ovat kaksisuuntaisia, joten tässä on edessä iso vaihtourakka. Yritimme tässä asiassa vedota lainsäätäjäänkin, mutta tuloksetta.

Onko Rovaniemelle luvassa muualla maassa yleistyviä, ajoradasta punaruskeina erottuvia pyöräkaistoja, tai keskiviivalla varustettuja pyöräteitä?

– Ei ainakaan toistaiseksi. Kaistamerkinnät olisivat täkäläisessä ilmastossa lumen alla suuren osan vuodesta, eivätkä siten välttämättä toimivia. Rovaniemen keskustassa on myös käytössä monin paikoin kadunvarsipysäköinti, jonka viereen pyöräkaista ei oikein sovellu. Pyöräkaistat edellyttävät myös riittävän leveää katualuetta, eikä niitä yleensä voi toteuttaa nykyisille kaduille vain kaistamaalauksilla. Lakimuutoksen tuoma uusi vaihtoehto, pyöräkatu, jossa autojen on sovitettava nopeutensa pyöräilijöiden nopeuteen, voisi sen sijaan olla sopivassa paikassa kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.

”Lakimuutoksen tuoma uusi vaihtoehto, pyöräkatu, voisi olla sopivassa paikassa kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.”
Aku Raappana
Suunnittelupäällikkö, Rovaniemen kaupunki

– Rovaniemen liikennemäärien ja pyöräilijöiden onnettomuustilastojen valossa nykyiset pyörätieratkaisut toimivat edelleen melko hyvin. Myöskin palautteiden perusteella esimerkiksi lapset ja ikäihmiset tuntevat olonsa turvallisemmaksi erillisellä pyörätiellä tai yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä kuin autotiellä.

– Keskiviiva puolestaan sopii leveälle kevyen liikenteen väylälle, jotka voivat olla jopa 5,5 metrin levyisiä. Rovaniemellä ne ovat pääsääntöisesti kapeampia, 3–3,5 metrin levyisiä.