Nykysukupolvemme, jonka aika alkoi 2008, on itsenäisen Suomen neljäs. Se on saanut elää harvinaista rauhan aikaa leveästi velaksi. Lisäksi maamme on varautunut arvaamattoman Venäjän hybridiuhkaa vastaan sulkemalla itärajansa ja rakentamalla kallista raja-aitaa.
Samaan aikaan velkasukupolvemme on sallimassa ja suorastaan markkinoimassa kaikin keinoin ainutlaatuista Lapinmaata ympärivuotiselle, hallitsemattomalle "hybridille" eli massaturismille. Avainsanoja tässä ovat ennakolta suunnittelematon, hallitsematon rahakkaan turismin houkutteleminen Lappiin ilman, että määrältään vaikka miljoonille ihmisille ei ole edes yritetty järjestää ennakolta hotellinomaista, luvallista majoitusta ainakaan Rovaniemellä.
Kenen etua suunnittelematon ja hallitsematon, valtavan ihmismäärän haaliminen pohjoiseen ja Lappiin palvelee viime kädessä? Mitä sukupolvemme päättävä demokratia, kansanedustaja Markus Lohi toivoo tästä (LK 4.12., "Haluan turisteja "takapihalleni"?
Kenelle Lappi ja sen herkästi haavoittuva luonto kuuluu? Jos olisimme vielä kristitty Suomi, vastaus olisi: yksin Jumalalle. Koska hän on Sanassaan luvannut Lapinmaan ihmisille, olimmepa kristittyjä tai pakanoita, ainoa järkevä vastaus on, että kaikille, myös tuleville sukupolville, ei yksin meille, neljännelle tai viidennelle sukupolvelle.
Kiitos Rovaniemen kaupungin lakimiehelle ja rakennusvalvonnalle – pidätte ainoana meidän yli 80- ja 90-vuotiaiden, turvattomien vanhusten puolia tässä järjettömässä ja laittomassakin lyhytvuokrauksessa. Siinä sivussa teette tärkeätä työtä sen eteen, että aitoa, alkuperäistä ja ainutlaatuista Lappia säilyisi myös tuleville sukupolville.