pääkirjoitus: Po­la­ri­can ri­kos­epäi­ly kertoo mar­ja­lain toi­mi­vuu­den lisäksi siitä, ettei mar­ja­bis­nek­ses­sä hy­väk­sy­tä enää edes har­maal­la vyö­hyk­keel­lä ope­roin­tia

kolumni: Puo­lus­tai­si­ko­han pu­ti­nis­ti maa­tam­me?

Lapin kansan hirvilaskuri: Ter­vo­las­sa runsas vii­den­nes luvista on jo käy­tet­ty, isot sonnit jä­tet­tiin al­ku­kau­des­ta rau­haan: "Meillä oli naa­pu­ri­so­pi­mus"

Tilaajille

Ke­vät­jäi­den vaa­ral­li­suus näkyy moot­to­ri­kelk­ko­jen on­net­to­muuk­sis­sa – pe­las­tus­pu­vut ja nas­ka­lit käyt­töön

Suurin osa moottorikelkkojen onnettomuuksista tapahtuu jäällä ja yleisimmin kelkkailijan kuoleman aiheuttaa hukkuminen. Turmat painottuvat alkuvuoteen ja kevätkaudelle.

Moottorikelkkailun turvallisuuden edistämiseksi tutkijalautakunnat ovat ehdottaneet monenlaisia parannuksia.
Moottorikelkkailun turvallisuuden edistämiseksi tutkijalautakunnat ovat ehdottaneet monenlaisia parannuksia.
Kuva: Vesa Joensuu

Suurin osa moottorikelkkojen onnettomuuksista tapahtuu jäällä ja yleisimmin kelkkailijan kuoleman aiheuttaa hukkuminen. Turmat painottuvat alkuvuoteen ja kevätkaudelle.

Tämä selviää Onnettomuustietoinstituutin tiedoista, jotka on kerätty kymmenen vuoden ajalta 2011–2020. Tutkijalautakunnat tutkivat tuona aikana 71 kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta, joissa kuoli 77 kelkkailijaa. Heistä 67 oli kuljettajia ja kymmenen  matkustajia.