Mainos

Ke­min­maa on lin­jan­nut, että luo­kas­sa on enin­tään 25 op­pi­las­ta – ”Opetus on myös kas­va­tus­ta ja huo­len­pi­toa”

Keminmaa pitää huolta siitä, että opettaja tuntee oppilaansa ja hänellä on aikaa jokaiselle.

Keminmaan kouluissa oppilaita on keskimäärin 17 luokkaa kohden.
Keminmaan kouluissa oppilaita on keskimäärin 17 luokkaa kohden.

Koulujen kasvaneet ryhmäkoot ja niiden mahdolliset vaikutukset oppimiseen puhututtavat kansaa. Keminmaan kunta luovii yleistä trendiä vastaan, sillä kunnanvaltuusto on linjannut luokkien enimmäiskooksi 25 oppilasta.

”Keskimäärin oppilaita on noin 17 per luokka. Oppilaiden ja opettajien suhdeluku on kouluissamme todella hyvä”, Kirkonmäen koulussa ruotsia ja englantia opettava Nina Heikkilä kehaisee.

Heikkilä lisää, että kun Keminmaan kolmessa koulussa on kussakin noin 200 oppilasta ja opettajia puolestaan noin 20 koulua kohden, on huolehtivien aikuisten määrä lasta kohden erinomaisella mallilla.

”Kun opettajien määrään lisätään vielä koulunkäynninohjaajat ja erityisopettajat, ovat opettamisen ja huolenpidon resurssit kohdallaan.”

Jokainen oppilas tulee huomatuksi

Toista vuottaan Keminmaassa opettava Heikkilä on seitsenvuotisella opettajanurallaan nähnyt muunkinlaisia kouluja ja painottaa, että Keminmaassa on paljon sellaista hyvää, jota ei sovi pitää itsestäänselvyytenä.

”Kuvailisin koulumme tunnelmaa kotoisaksi. Täällä on aikaa tutustua niin oppilaisiin kuin työkavereihinkin. Ehtii huomata kunkin oppilaan, jutella ja vitsailla. Siis luoda kontaktin ja luottamuksen, mikä on opettamisessa tärkeää”, Heikkilä valaisee.

Huomatuksi tulemisella on suora vaikutus oppimiseen. Se antaa mahdollisuuden havaita nopeasti oppilaan tarpeet: pitääkö antaa lisää haastetta vai helpottaa? Auttamisen ja tukemisen kynnys on näin matalampi kuin suurissa ryhmissä.

Nina Heikkilän mielestä kontaktin ja luottamuksen luominen on opetuksessa ensiarvoisen tärkeää.
Nina Heikkilän mielestä kontaktin ja luottamuksen luominen on opetuksessa ensiarvoisen tärkeää.

Opettajien jaksaminen ja pirstaloitunut toimenkuva ovat olleet pitkään kansallisia puheenaiheita.

Heikkilä ei kuitenkaan peittele innostustaan, kun häneltä kysyy, millaista Keminmaassa on opettaa. Sopivan kokoisessa koulussa opettaja ehtii keskittymään juuri siihen, mikä työssään on tärkeintä: opettamiseen ja oppilaiden kohtaamiseen.

”Minulla ei ole koskaan ollut työssä niin mukavaa kuin nyt. Olen pikkukoulun kasvatti itsekin ja jo pienenä toivoin opettajan työn olevan juuri tällaista”, Heikkilä iloitsee.


Yhteishenki ja yhteistyö tuovat turvaa koulutielle

Maltillisten ryhmäkokojen ohella turvallinen koulutie rakentuu tiiviin yhteistyön varaan – niin opettajien, koulujen kuin vanhempienkin välillä. Pienellä paikkakunnalla vallitsee yhteishenki, jossa sekä koulut että kodit puhaltavat yhteen hiileen.

”Sen huomaa arjessaan, että ihmiset täällä tuntevat toisensa ja tekevät muutoinkin yhteistyötä keskenään. Eri tahot kuuntelevat ja ymmärtävät toisiaan, ja siten olemme onnistuneet toimimaan oppilaiden parhaaksi”, Heikkilä kuvailee Keminmaan henkeä.

Pienten oppilaiden turvaverkkoa täydentää harvinaisen laaja aamu- ja iltapäiväkerhotoiminta. Sen pitkät aukioloajat varmistavat, että vanhemmat ehtivät rauhassa käymään töissä ja lapsi on koko ajan huolenpidon piirissä.

Aamupäiväkerhoja ei Heikkilän arvelun mukaan monissakaan kunnissa edes järjestetä. Keminmaassa kerhot kuitenkin ovat keskeinen huolenpidon keino.

”Kerhojen ohjaajat oppivat tuntemaan oppilaat, ja moni heistä työskentelee meillä koulun puolellakin. Se on iso apu opettajalle ja tärkeä osa opetusta, joka on myös kasvatusta ja huolenpitoa”, Heikkilä kiittelee.

”Miten opettajalla onkaan ollut aikaa huolehtia”

Katja Siirtola muutti poikansa Henrikin kanssa Keminmaahan reilu vuosi sitten. Silloin Henrik jatkoi muualla alkanutta toista luokkaa Lassilan koulussa. Sekä äidin että koululaisen yllätti se, miten avosylin uusi oppilas otettiin vastaan uudessa opinahjossa.

”Olen tosi kiitollinen Heidi-opelle. En ole ennen nähnyt opettajaa, joka ottaa niin sydämen asiaksi, että lapsi integroituu ryhmään ja ympäristöön”, kaksi vanhempaa poikaa jatko-opintoikään kasvattanut äiti vertailee kokemuksiaan.

Siirtola myöntää aluksi epäilleensä, miten uusi lapsi otetaan mukaan joukkoon, jossa lapset ovat tunteneet toisensa parhaimmillaan vauvasta saakka. Henrik kuitenkin hihkuu kavereita riittävän, joten äidin huolet osoittautuivat turhiksi.

”Oli positiivinen yllätys, miten opettajalla onkaan ollut aikaa huolehtia. Uskon, että Heidi-ope olisi tehnyt kaiken voitavansa, jos ongelmia olisi tullutkin.”

Henrik ja Katja Siirtola ovat vielä sangen tuoreita keminmaalaisia. Vastaanotto sekä koulussa että yhteisössä on heidän mukaansa ollut lämmin.
Henrik ja Katja Siirtola ovat vielä sangen tuoreita keminmaalaisia. Vastaanotto sekä koulussa että yhteisössä on heidän mukaansa ollut lämmin.

Henrikin luokalla oppilaita on 18, ja se on sekä äidin ja pojan mielestä hyvä määrä. Aiempaan 800 oppilaan yhtenäiskouluun verrattuna ero on huimaava, ja Henrik kertoo pitävänsä Lassilan koulussa siitä, ettei ”siellä ole niin hirveää hälinää”.

Muita Henrikin suosikkiasioita koulussa ovat totta kai kaverit, kivat opettajat ja se, että koulu on lähellä. Jopa koululaisvitsien kestoaihe kouluruoka kerää pojalta kiitokset, mihin äiti naurahtaa:

”Näyttää maistuvan! Muistaakseni Keminmaassa ruoka-annokseen käytetty rahasumma on verrattain hyvä, ja se näkyy laadussa”, Siirtola tuumii.

Siirtolasta näyttää siltä, että kunnan panostus koululaisiin on kohdallaan, mikä näkyy monessa asiassa, kuten laadukkaissa oppimateriaaleissa. Hän peilaa nykytilannetta kokemuksiinsa: kokemusta on niukempienkin resurssien maailmasta.

Lue lisää siitä, miten Keminmaa pitää huolta: keminmaa.fi/pidamme-huolta-luonnollisesti