Vaalikone: Katso Lapin Kansan vaa­li­ko­nees­ta, kuka eh­dok­kais­ta on lä­him­pä­nä aja­tus­maail­maa­si

Urheilu: RoKi tuup­paa­mas­sa Pe­li-Kar­hut ke­sä­lo­mal­le – kak­kos­erä oli neljän maalin herk­ku­het­ki

Vaalit: Lap­pi­lai­set ovat ah­ke­rim­pia en­nak­ko­ää­nes­tä­jiä koko maassa

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Lapin Kansa 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

Kaikki eivät puhu koulua – tuoreen väi­tök­sen mukaan etenkin vas­ta­saa­pu­nei­den maa­han­muut­ta­jien kie­lel­li­nen tuki ope­tuk­ses­sa kaipaa pa­ran­nus­ta

Oppilaille eri oppiaineiden sisällöt ovat kuin uusia kieliä ja siksi tarvitaan kielellistä tukea, kertoo tutkija Raisa Harju-Autti.

Raisa Harju-Autin mukaan tukimuotoja on välttämätöntä monipuolistaa ja vahvistaa siten, että myös oppilaiden omia äidinkieliä hyödynnetään oppimisen tukena.
Raisa Harju-Autin mukaan tukimuotoja on välttämätöntä monipuolistaa ja vahvistaa siten, että myös oppilaiden omia äidinkieliä hyödynnetään oppimisen tukena.
Kuva: Jussi Leinonen

Maahanmuuttajaoppilaille suunnatut kielellisen tuen järjestelyt ovat pirstaleisia, ilmenee rovaniemeläislähtöisen Raisa Harju-Autin väitöstutkimuksesta.

Harju-Autti tutki vastasaapuneille maahanmuuttajaoppilaille järjestettyä kielellistä tukea ja sen kehittämistarpeita perusopetuksen vuosiluokilla 7–9.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.