Kolumni: Suoraa puhetta äi­tiy­des­tä

Salakuljetus: Nuus­ka­ral­li romahti län­si­ra­jal­la, ni­ko­tii­ni­pus­sien myynnin va­pau­tu­mi­nen muutti ti­lan­teen

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Jos Itämeri sul­keu­tuu lai­va­lii­ken­teel­tä, keh­nos­sa kun­nos­sa oleva Kä­si­var­ren­tie on yksi Suomen elä­män­lan­gois­ta

Itämeren sulkevan kriisin aikana noin puolet Suomen tuonnista ja viennistä voitaisiin kuljettaa Lapin maanteiden kautta.

Valtatie 21 eli Käsivarrentie olisi yksi Suomen tärkeimpiä tieosuuksia, jos Itämeren laivaliikenne keskeytyisi. Tien nykyinen kunto olisi iso ongelma maantiekuljetuksille, joita kriisiaikana kulkisi moninkertainen määrä normaalitilanteeseen verrattuna.
Valtatie 21 eli Käsivarrentie olisi yksi Suomen tärkeimpiä tieosuuksia, jos Itämeren laivaliikenne keskeytyisi. Tien nykyinen kunto olisi iso ongelma maantiekuljetuksille, joita kriisiaikana kulkisi moninkertainen määrä normaalitilanteeseen verrattuna.
Kuva: Anssi Jokiranta

Suomen viennistä ja tuonnista noin puolet voisi kulkea Lapin maayhteyksien kautta, jos Itämeri sulkeutuisi meriliikenteeltä.

Arvio perustuu Lapin kauppakamarin ja konsulttiyhtiö Rambollin selvitykseen.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.