kolumni: Eikö ka­las­tus­la­ki olekaan kai­kil­le sama? Kysymys on nyt ajan­koh­tai­sem­pi kuin koskaan

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Tilaajille

Isojen poikien laa­tik­ko­leik­ki – Jeep Wrang­le­ris­sa ei ole tin­git­ty so­ti­laal­li­ses­ta ul­ko­näös­tä, mutta moot­to­ri­puo­lel­la on tehty myön­ny­tys sähkön suun­taan

Arvioimme kulmikkaan menopelin. Jos tällä autolla oikeasti uskaltautuu maastoon, Jeep palkitsee käyttäjän tarkalla ohjaustuntumalla, oivalla näkyväisyydellä sivuille sekä alennusvaihteen tuomalla etenemiskyvyllä.

Jeep Wrangleria ei ole turhaan siloteltu tuulitunneleissa, vaan muodot on piirretty suorakulmalla ja viivoittimella. Sama kantikkuus jatkuu ovissa, peileissä ja lokasuojissa. Vaikeinta autossa on hahmottaa pitkän keulan ulottuvuuksia.
Jeep Wrangleria ei ole turhaan siloteltu tuulitunneleissa, vaan muodot on piirretty suorakulmalla ja viivoittimella. Sama kantikkuus jatkuu ovissa, peileissä ja lokasuojissa. Vaikeinta autossa on hahmottaa pitkän keulan ulottuvuuksia.
Kuva: Kari Pitkänen

Vanhan totuuden mukaan oikean maastoauton ominaisuudet riittävät aina pidemmälle kuin auton käyttäjän rohkeus. Ja hyvä niin – sitä vähemmän autoja pitää hinailla pois kivien ja kantojen keskeltä autoilijan hullunrohkeiden päähänpistojen jäljiltä.

Jeep on automerkki, jonka juuret ja koko olemassaolo liittyvät offroad-ajamiseen ja vaikeisiin olosuhteisiin. Näistä lähtökohdista merkki pitää yhä kiinni, oli se nykymaailmassa viisasta ja korrektia tai ei.