Pääkirjoitus: Työ­pe­räis­tä maa­han­muut­toa tar­vi­taan lisää, ja sen vas­tus­ta­mi­nen on vaa­ral­lis­ta po­pu­lis­mia

Korot: Ra­hoi­tus­vas­ti­ke seit­se­män­ker­tais­tuu – lainan ly­hen­tä­mi­nen ja korkea korko nos­ta­vat asu­mis­ku­lu­ja hui­mas­ti ke­vääl­lä

Jääkiekko: Ro­Ki-maa­li­vah­ti Cody Porter lai­nal­le Tap­pa­raan

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Huol­to­var­muut­ta maalla, merellä ja ilmassa

Lapin Kansassa on virinnyt keskustelu ratayhteydestä Kemi–Tornio–Kolari–Kilpisjärvi–Skibotn. Reitti oli esillä myös Liikenneviraston raportissa, jonka Ramboll teki viraston toimeksiannosta. Siinä tarkasteltiin Jäämeren neljän ratavaihtoehdon kysyntäpotentiaalia ja vaikutusten arviointia.

Kolari–Kilpisjärvi-rataosuuden pituus olisi 268 kilometriä. Tunneleiden määrä ja pituus riippuvat Saanan kiertosuunnasta. Itäisessä vaihtoehdossa tunneleita on 40 ja läntisessä 41. Yhteispituus on sama, noin 130 kilometriä. Palkkisiltoja olisi 24.

Kilpisjärvi–Skibotn-radan pituus olisi 46 kilometriä. Liian jyrkkien nousujen välttämiseksi rata kulkisi tunneleissa 25,7 kilometriä ja tarvittaisiin 29 palkkisiltaa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.