Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Mainos : Kaleva Median ja­ka­ja­na saat vai­kut­taa omaan työ­mää­rää­si ja tienaat sen mu­kai­ses­ti. Klikkaa tästä täyt­tä­mään työ­ha­ke­mus.

Kolumni

Entäpä, jos Ro­va­nie­mel­lä­kin pär­jäi­si ilman autoa – mihin si­joit­tai­sit tästä rei­lus­sa vuo­si­kym­me­nes­sä sääs­ty­vät 100 000 euroa?

Väinö Jalkanen on Uusi Rovaniemi -lehden kolumnisti, opiskelee maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistossa ja asuu puoliksi Rovaniemellä.
Väinö Jalkanen on Uusi Rovaniemi -lehden kolumnisti, opiskelee maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistossa ja asuu puoliksi Rovaniemellä.
Kuva: Jussi Pohjavirta

Suomi on saanut tänä syksynä uuden kaupungin. Kun ulkopaikkakuntalainen saapuu Tampereen rautatieasemalle, aivan aseman edestä liukuvat tyylikkäät raitiovaunut ja vievät niin jääkiekkoareenalle, yliopistokampuksille, keskussairaalaan, teatteriin kuin jopa hiihtoladuille. Ei tarvitse miettiä pysäköintipaikan löytämistä.

Verkosto on laajentumassa, ja 2040-luvulla valtaosa Tampereen seudun tärkeimmistä toiminnoista sijaitsee raitiotien varrella.

Kun Tampereen sijaan saapuukin Rovaniemen rautatieasemalle, edessä avautuu tyhjyys. Liikenneinfrastruktuurin takapajuisuus on suorastaan hämmentävää.

Jos kansainvälistä uraa tekevä ulkomainen tutkija haluaisi yliopistolle, ei puhettakaan, että yksikään joukkoliikenteen runkolinja veisi asemalta sinne edes kolmesti tunnissa. Uudelle tulijalle todettaisiinkin, että osta auto, sitten olet oikeutettu nauttimaan kaupunkimme palveluista!

Tätä on totuttu pitämään täysin luonnollisena, mutta mietitäänpäs silti hetki. Autoliiton laskelmien mukaan auton omistaminen syö vuodessa helposti yli 6000 euron verran pääomaa. Pääoma on kiinni jossain, jossa sijoituksen arvo laskee koko ajan.

Liikennejärjestelmältään kehittyneissä kaupungeissa kuten Tampereella, veronmaksajalla on olemassa myös vaihtoehto. Hän voi halutessaan jättää auton ostamatta ja sijoittaa vuosittain 6000 euroa vakaan tuoton indeksirahastoon. Reilussa kymmenessä vuodessa hänellä voikin olla jopa 100 000 euron potti sijoitustilillään.

Kehittynyt joukkoliikennekaupunki mahdollistaa siis asukkailleen vaurastumisen ja unelmien nopeamman saavuttamisen. Ei ihme, että varallisuus keskittyykin sellaisiin kaupunkeihin. Kun asukkailla on käytössä enemmän ostovoimaa, myös kaupunki ja paikallinen yrityssektori hyötyvät.

"Joukkoliikenne ei ole vain lasten tai muiden ajokortittomien liikennemuoto eikä myöskään pelkkä ympäristöasia, vaan valtaisan tehokas väline kaupunkitalouden kohentamiseen."

Rovaniemen olisi aika ottaa pää pois pensaasta ja ymmärtää, että joukkoliikenne ei ole vain lasten tai muiden ajokortittomien liikennemuoto eikä myöskään pelkkä ympäristöasia, vaan valtaisan tehokas väline kaupunkitalouden kohentamiseen. Siksi kyse onkin yhdestä menestyvien kaupunkien joukkoon kipuamisen ydinkysymyksistä.

Tampereen rohkeudesta kannattaa ottaa oppia – ja järjestää myös Rovaniemen keskustaajamaan aamuviidestä yöhön asti palveleva laadukas joukkoliikenne. Asukkaat vaurastuvat, raha lähtee kiertämään kaupunkitaloudessa nopeammin ja arjen toimivuuden osalta kaupunki nousee puuhastelemisen divaritasolta ammattilaisliigaan.