Pääkirjoitus: Liit­ty­mi­nen Poh­jois-Poh­jan­maa­han tuskin pe­las­tai­si Län­si-Poh­jan syn­ny­tyk­siä

kolumni: Miksi työ ei löydä te­ki­jää, eikä tekijä työtä?

Elpynyt va­paa-ajan mat­kus­tus sii­vit­ti Finn­ai­rin al­ku­vuo­den tä­pä­räs­ti voi­tol­li­sek­si

Toimintaympäristö on edelleen vaikea kalliin polttoaineen ja Venäjän ilmatilan sulun takia. Finnair on löytänyt kaukoliikenteessä korvaavia matkustajavirtoja.

Vantaa
Finnair on nyt tehnyt kolme perättäistä voitollista vuosineljännestä pandemian aiheuttamien kymmenen perättäisen tappiollisen neljänneksen jälkeen. Tämä kertoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan vahvasta kysynnästä, kun vapaa-ajan matkustus on palannut pandemiaa edeltäneelle tasolle.
Finnair on nyt tehnyt kolme perättäistä voitollista vuosineljännestä pandemian aiheuttamien kymmenen perättäisen tappiollisen neljänneksen jälkeen. Tämä kertoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan vahvasta kysynnästä, kun vapaa-ajan matkustus on palannut pandemiaa edeltäneelle tasolle.
Kuva: Pekka Aho

Finnairin alkuvuoden tulos ylsi niukasti voitolliseksi, vaikka ensimmäinen neljännes on yleensä kausiluonteisesti tappiollinen. Lentoyhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli tammi-maaliskuussa 0,9 miljoonaa euroa voitollinen, kun se vuosi sitten oli 132,9 miljoonaa tappiollinen.

Liikevaihto kasvoi 73,8 prosenttia 694,7 miljoonaan euroon. Matkustajamäärä pomppasi 71,8 prosenttia 2,6 miljoonaan.

Vertailukautta huomattavasti parempiin lukuihin vaikuttaa se, että alkuvuosi 2022 oli vielä pandemian ja matkustusrajoitusten vahvasti rasittama.

Toimitusjohtaja Topi Manner sanoo vuoden alkaneen myönteisesti. Finnair on nyt tehnyt kolme perättäistä voitollista vuosineljännestä pandemian aiheuttamien kymmenen perättäisen tappiollisen neljänneksen jälkeen. Mannerin mukaan tulos kertoo vahvasta kysynnästä, kun vapaa-ajan matkustus on palannut pandemiaa edeltäneelle tasolle.

– Tyypillisesti vuoden ensimmäinen neljännes on tappiollinen, joten tulos kertoo sekä uuden strategian toteutuksen hyvästä etenemisestä että vahvasta kysyntäympäristöstä. Vahva kysyntä yhdistettynä pandemiasta aiheutuneisiin lentoalan kapasiteetti- ja resurssirajoitteisiin osaltaan tuki yksikkötuottojemme myönteistä kehitystä, Manner sanoo tiedotteessa.

Esimerkiksi pandemiaa edeltävänä vuonna 2019 ensimmäinen neljännes oli Finnairille tappiollinen, kuten useimpina muinakin 2010-luvun vuosina.

Hänen mukaansa Finnairin tie tervehtymiseen pandemia-ajan kriisivaiheen jälkeen on pitkä, vaikka suunta onkin oikea. Hän sanoo, ettei yhtiö voi tuudittautua vahvan kysyntätilanteen pysyvyyteen. Finnairin toimintaympäristö on edelleen hyvin haasteellinen.

– Polttoaineen hinta on pysynyt korkeana, inflaatio ei ole taittunut, korkotaso on noussut ja Venäjän ilmatila pysyy suljettuna Ukrainan sodan jatkuessa, Manner luettelee.

Asema Aasian-liikenteessä yhä vahva

Venäjän ilmatilan sulku viime keväänä oli paha isku Finnairille, sillä Euroopan ja Aasian väliset lennot Venäjän yli olivat sille tärkeä kilpailuvaltti. Manner kuitenkin sanoo, että Finnairin asema Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä on säilynyt vahvana, vaikka Venäjän ilmatilan sulku on pienentänyt Aasian-liikennettä ja matkustus Kiinaan on koronarajoitusten jäljiltä vasta lisääntymässä.

Yhtiö on löytänyt kaukoliikenteessä uusia matkustajavirtoja muun muassa Yhdysvaltojen ja Euroopan, Intian ja Yhdysvaltojen sekä Lähi-idän ja Pohjois-Euroopan välisestä liikenteestä.

Finnair arvioi edelleen lentävänsä tämän vuoden aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna. Liikevaihdon ja vertailukelpoisen liiketuloksen odotetaan olevan koko vuoden tasolla selvästi viime vuotta parempia, mutta ei kuitenkaan yltävän vuoden 2019 tasolle.

Finnairin osakekurssi päätyi Helsingin pörssissä torstaina 5,2 prosentin nousuun.