uimarannat: Si­ni­le­vä­kau­si on alkanut La­pis­sa­kin – ha­vain­to­ja etenkin Pe­rä­me­ren ran­ni­kol­ta

pääkirjoitus: Ke­mi­jär­ven bio­ja­los­ta­mon ra­ken­ta­mi­sel­le ei ole vi­ra­no­mai­ses­tei­tä, mutta muita esteitä löytyy – suurin niistä on hank­keen hei­ken­ty­nyt us­kot­ta­vuus

Pääkirjoitus

Auton han­kin­ta mie­ti­tyt­tää monia

-
Toimituksesta

Auton hankkijoilla  on edessään melkoinen viidakko. Olisiko järkevää hankkia dieseliä, bensaa, kaasua, vetyä vai sähköä polttoaineena käyttävä menopeli? Vai olisiko hybridi paras vaihtoehto, joka käyttää voimanlähteenä esimerkiksi bensaa ja sähköä? Monet kehuvat leasing-autoja.

Aiemmin ehkä tärkein asia henkilöauton valinnassa oli merkki. Kerran Saab, aina Saab. Käyttövoiman kohdalla jahkailua käytiin ainoastaan bensa- ja dieselautojen välillä. Jos kilometrejä kertyi tarpeeksi, niin valinta oli diesel käyttövoimaverosta (dieselverosta) huolimatta. Diesel oli aiemmin huomattavasti bensiiniä edullisempaa polttoainetta, mutta nykyisin hinnassa ei ole juurikaan eroa.

Käväisin hiljattain kahdessa eri autokaupassa, joissa oli myynnissä käytettyjä henkilöautoja. Osa niistä oli uuden karheita. Molemmissa paikoissa automyyjät sanoivat, että käytettyjen autojen kauppa on hiljentynyt. Se alkoi hiljentyä jo viime syksynä. Ikänsä autokauppaa tehnyt myyjä kertoi, ettei koskaan aiemmin kaupankäynti ole ollut näin vaisua.

Osasyy on valinnanvaikeus auton käyttövoiman suhteen. Päätöksen teko siirtyy tulevaisuuteen.

Lapissa  ei ole vielä kaasutankkausasemia, mutta tulevaisuudessa on. Täyssähköauto vaatii latauspisteitä ja niidenkin määrä lisääntyy. Miten käy bensan ja dieselin hinnan?

Lappi on osalle sen asukkaista pitkien välimatkojen maakunta. Työmatka voi helposti olla kymmeniä kilometrejä, jolloin oman auton käyttö on välttämätöntä. Joukkoliikenteen aikataulut eivät lähellekään aina passaa omiin menoihin. Tilanne on aivan eri esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Aikatauluja ei tarvitse edes tarkistaa, kunhan vain kävelee bussipysäkille. "Dösä" tulee yleensä muutaman minuutin sisällä.

Tärkein pointti auton valinnassa on käyttötarkoitus. Hienoa, että ammattitaitoiset automyyjät kartoittavat tämän asian tarkasti asiakkaan kanssa. Myös ympäristökysymykset nousevat entistä enemmän kaupanteossa esille.

Entisellä työkaverillani ei ollut lainkaan omaa autoa vaikka hänellä oli ajokortti. Hän kuului vähemmistöön, sillä pitäähän jokaisessa perheessä olla vähintään yksi auto.

Työmatkat mies kulki Syväkankaalta keskustaan polkupyörällä; talvisin ja kesäisin. Ei, hän ei pyöräillyt ilmastomuutoksen hillitsemisen vuoksi. Hänellä ei yksinkertaisesti ollut tarvetta omaan autoon. "Kun en hanki omaa autoa, niin pystyn samalla rahalla aika monesti hyppäämään lämpimään taksiin ja menemään paikasta A paikkaan B. Etelä-Suomeen suuntautuvat matkat onnistuvat junallakin."  Tuo perustelu ei herättänyt vastaväitteitä.

Myöhemmässä vaiheessa hänen vaimonsa hankki oman henkilöauton. Olihan se joskus myös miehellä lainassa, ainakin mökkireissuilla.

Tärkein pointti auton valinnassa on käyttötarkoitus. Hienoa, että ammattitaitoiset automyyjät kartoittavat tämän asian tarkasti asiakkaan kanssa.