Onnettomuudet: Rat­ti­juop­po ajoi stop-mer­kin takaa auton eteen Tor­nios­sa

Lapin Kansan kalakilpailu: Suuria ahvenia ja hurjia har­juk­sia

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Pyö­räi­lyn pro­mil­leis­ta syntyi poru – joka kolmas pyö­rä­ko­la­ris­sa louk­kaan­tu­nut on hu­ma­las­sa, mutta riit­tää­kö sekään pro­mil­le­ra­jan sää­tä­mi­seen?

Liikenneonnettomuudet maksavat Suomelle jopa 2,7 miljardia euroa vuodessa. Pyöräkolarien kokonaiskustannukset saattavat muodostaa summasta lähes puolet.

Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden promillerajaksi on esitetty 0,5 tai 1 promillea tai jotain siltä väliltä. Pyöräliitto ja oikeusministeriö eivät kannata promillerajaa. Tankojuoppous on jo kielletty rikoslaissa.
Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden promillerajaksi on esitetty 0,5 tai 1 promillea tai jotain siltä väliltä. Pyöräliitto ja oikeusministeriö eivät kannata promillerajaa. Tankojuoppous on jo kielletty rikoslaissa.
Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva
Analyysi

Pitäisikö polkupyörällä humalassa ajamiseen suhtautua eri tavalla kuin muiden ajoneuvojen kuljettamiseen alkoholin tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena? Vai voisiko pyöräliikenteessä – ja sähköpotkulautailussa – noudattaa samaa 0,5 promillen rangaistusrajaa kuin muussakin ajoneuvoliikenteessä?

Muun muassa tähän kysymykseen otettiin kantaa, kun liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) pyysi lausuntoja arviomuistioonsa ”sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista”.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.