Metsästys: Poliisi valvoo kauden aloi­tus­ta – aseiden kul­jet­ta­mi­nen moot­to­ri­ajo­neu­vois­sa eri­tyis­tark­kai­lus­sa

Kolumni: Laipni lūdzam lat­via­lai­set, mutta ko­ru­pu­heis­ta huo­li­mat­ta ul­ko­maa­lais­jouk­kue ei kehitä Suo­mi-kiek­koa

Viihde: Ro­va­nie­men kau­pun­ki arpoo lippuja Antti Tuiskun sta­dion­kei­koil­le

Tilaajille

Viian­kiaa­val­le ra­ken­net­tiin kaksi ki­lo­met­riä pitkä tyk­ki­lu­mi­tie – luon­non­lun­ta kovempi ma­te­riaa­li suojaa ar­vo­kas­ta kas­vil­li­suut­ta, vaikka kai­raus­ko­ne pai­nai­si yli 30 tonnia

Malmiesiintymän tarkempi tutkiminen Viiankiaavan suojelualueella vaatii uusia keinoja. Malminetsijät innostuivat luonnonlunta kovemmasta aineksesta.

Suojellun Viiankiaavan kairaustyömaalla poraa vuorokauden ympäri kuusi tällaista kairausyksikköä. Raskaita koneita olisi mahdotonta liikutella vahingotta ilman tykkilumella kovitettua tietä.
Suojellun Viiankiaavan kairaustyömaalla poraa vuorokauden ympäri kuusi tällaista kairausyksikköä. Raskaita koneita olisi mahdotonta liikutella vahingotta ilman tykkilumella kovitettua tietä.
Kuva: Elina Melamies

Kuusi punaista timanttikairausyksikköä hurisee kairaten tauotta pienellä alueella Viiankiaavan suojelualueella Sodankylässä. Sakatin kaivoshankkeensuojelualueen talvikairauksilla on lupa jatkaa 15. maaliskuuta saakka.

Siihen mennessä on tarkoitus kairata kaikkiaan 21 kilometriä kairasydännäytettä. Niiden avulla tarkentuu käsitys Sakatin pääesiintymästä. Tämän kauden jälkeen AA Sakatti Mining Oy on kairannut kaikkiaan 187 kilometriä. Timanttikairaus on malminetsinnän kallein vaihe, joten tiedossa on tarkkaan minne kilometrin syvyisiä reikiä pitää kairata.