Korona: Isos­ta-Bri­tan­nias­ta Yl­läk­sel­le tul­leil­ta tu­ris­teil­ta löytyi viisi ko­ro­na­vi­rus­tar­tun­taa – to­den­nä­köi­ses­ti ky­sees­sä ei ole omik­ron-muun­nos

Koronarajoitukset: Ro­va­nie­mi ki­ris­tää ra­joi­tuk­sia ja ohjaa ko­ronapas­sin käyt­töön – ylä­kou­lu­lai­sil­le mas­ki­suo­si­tus

Tilaajille

Ver­tai­lim­me kuuden uuden hen­ki­lö­au­ton käy­tet­tä­vyyt­tä mit­taa­mal­la ovi­au­kot ja is­tui­men sää­tö­va­rat – mer­kit­tä­viä eroja vain yhdessä ovi­mi­tas­sa

Väljä oviaukko helpottaa kulkua autoon ja pois sieltä. Istuimen ja ohjauspyörän säätövarat sekä näkyvyys ulos kannattaa arvioida huolella ennen ostopäätöstä.

Johanna Laune tunnustaa ajavansa usein liian takaa ja jalat suorina. Oikeassa asennossa jalat jäävät hieman koukkuun ja kädet yltävät ranteiden kohdalta ratin kehälle.
Johanna Laune tunnustaa ajavansa usein liian takaa ja jalat suorina. Oikeassa asennossa jalat jäävät hieman koukkuun ja kädet yltävät ranteiden kohdalta ratin kehälle.
Kuva: Kari Pitkänen

Suomalaisen miehen keskimitta on 180 ja naisen 166 senttiä. Jos oma pituutesi asettuu suunnilleen näille senttiluvuille, löydät todennäköisesti käyttöösi sopivan autonkin helposti ja varmasti.

Asia mutkistuu, jos käyttäjä on selkeästi keskimittoja lyhyempi tai pidempi. Tällöin on syytä ensimmäiseksi varmistaa, kuinka helposti ylipäänsä pääset sisälle autoon ja sieltä ulos ja kuinka hyvin kuljettajan istuimen säätövarat riittävät omiin tarpeisiisi.