Tähtijuttu: Kak­sois­mur­ha toi kyy­ne­leet lau­ta­mie­hen silmiin – min­kä­lais­ta on maal­lik­ko­tuo­ma­ri­na toi­mi­mi­nen?

Rakentaminen: Pel­ko­sen­nie­men koulu val­mis­tuu rii­tai­sis­sa tun­nel­mis­sa – pääu­ra­koit­si­ja: "En kom­men­toi"

Pääkirjoitus : Pe­rus­suo­ma­lai­set ei ole luo­pu­nut EU-ero­haa­veis­taan – se on yl­lät­tä­vää ti­lan­tees­sa, missä Suomen erosta hyö­tyi­si vain hyök­käys­so­taa käyvä Venäjä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ve­ro­hel­po­tuk­set nopein tie

Venäjän käynnistämä sota Ukrainassa on järkyttänyt koko maailmaa ja aiheuttanut humanitäärisen kriisiin Euroopassa. Sota on myös kääntänyt entisestään korkeat polttoaineiden hinnat yhä jyrkempään nousuun. Vaikka polttoaineen hinta tuntuu pieneltä murheelta tässä kontekstissa, on se silti erittäin vakava ongelma elinkeinoille ja koko Suomelle.

Logistiikka-alan näkymät ovat karut etenkin pitkien matkojen maakunnissa ja kuljetuksissa. Jotkut ovat jopa joutuneet jättämään ajoja tekemättä, koska jokainen kilometri tuottaa tappiota. Hinnan nousu näkyy niin kuljetusyrittäjien kuin kuljetuksia käyttävien yritysten ja yksityishenkilöiden lompakoissa.

Polttoaineen hinnasta suuri osa kertyy verosta. Bensiiniä ja dieselöljyä verotetaan polttoaine- ja arvonlisäverolla. Bensiinin kuluttajahinnasta noin 60 ja dieselin hinnasta noin 50 prosenttia muodostuu veroista. Polttoaineen hinta on noussut vuodessa euron verran ja sen myötä myös valtion saama arvonlisäverotulo, jonka määrä on noussut arviolta 0,5–1 miljardilla.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.