Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

Kolumni: Totuus odottaa yhä ker­to­jaan­sa

Tilaajille

Väy­lä­vi­ras­to: Tor­nio-Lau­ri­la-ra­dan säh­köis­tys ei kannata

Väylävirasto tyrmäsi Laurila-Tornio-valtakunnan raja sähköistyksen hankearvioinnissaan. Lapin päättäjät ehtivät ilahtua ikuisuushanke Laurila-Tornio raidevälin sähköistyksen hankearvioinnista ja sähköistyksen mahtumisesta mukaan hallitusohjelman keskustelumuistiinpanoihin.

Perämerenkaaren kiertävä ratayhteys kuuluu TEN-T-ydinverkkoon. CEF-uudistuksen yhteydessä Pohjanmeri–Itämeri-ydinverkkokäytävää ehdotetaan jatkettavaksi Suomen kautta Luulajan TEN-T-ydinsatamaan.

Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuus on Oulu–Luulaja-ratayhteyden viimeinen sähköistämätön osuus, ja sähköistyksen toteuttaminen on mainittu hallitusohjelmassa: ”Toteutetaan sähköistys Kemi–Laurila–Haaparanta-välillä. Sähköistys avaa yhteyden Pohjois-Ruotsin kautta rahti- ja matkustajaliikenteelle Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys mahdollistaa uuden kuljetusreitin, palvelee teollisuutta ja avaa potentiaalia myös rajat ylittävään matkustajaliikenteeseen.”

Väyläviraston selvityksen mukaan rajan ylittävän matkustajaliikenteen kysyntä olisi niin vähäistä, että liikenne ei olisi markkinaehtoisesti kannattavaa, vaan se vaatisi valtion tukea.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.