Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Vä­vy­poi­ka ku­lis­se­ja kaa­ta­mas­sa – suo­ma­lai­ses­sa la­ki­draa­ma­sar­jas­sa on oi­keu­den liekki le­pat­taa pienen ihmisen puo­lel­la

Lauri Tilkanen esittää uuden lakisarjan asianajajaa Matti Pohjolaa, joka joutuu tragedian myötä puntaroimaan totuutta ja perheen kunniaa. Kuvassa selin Noora Dadu.
Lauri Tilkanen esittää uuden lakisarjan asianajajaa Matti Pohjolaa, joka joutuu tragedian myötä puntaroimaan totuutta ja perheen kunniaa. Kuvassa selin Noora Dadu.

Pohjolan laki, Elisa Viihde Viaplay


Nyt taidetaan olla harvinaisuuden äärellä. Suomalaisia lakisarjoja ei ole nähty tiettävästi nähty sitten 2000-luvun alun, jolloin MTV3:lla pyöri helsinkiläisestä asianajotoimistosta kertova Benner & Benner.

Teppo Airaksisen ohjaama Pohjolan laki on Viaplay -suoratoistopalvelun kanssa joulukuun alussa yhdistyneen Elisa Viihteen ensimmäinen lakidraamasarja.

Se vie oikeussaleihin, kurkistaa oikeusjuttujen kulisseihin ja viivähtää oikeusjuttujen parissa kuten kansainväliset esikuvatkin. Kansainvälisyyttä on haettu kuvailmaisuunkin: näyttäviä ilmakuvia Helsingistä ja korkeita ja prameita rakennuksia, oikeita vallan linnakkeita.

Sulavasti etenevän sarjan pääkäsikirjoittajana on toiminut Juha Karvanen. Sen keskiössä ovat moraaliset valinnat ja perhesuhteet. Ihmissuhdekiemuroitakin lakimaailmassa toki piisaa. Pohjavire on humaani, sillä esiin nousee yksilön asema oikeusjuttujen pyörteissä.

Pienen ihmisen puolella

Lauri Tilkasen esittämälle asianajaja Matti Pohjolalle on pedattu toimitusjohtajan paikka vaikutusvaltaisessa Bensonin asianajotoimistossa, perheyrityksessä, jossa on osakkaana hänen vaimonsa Eeva Benson (Iida-Maria Heinonen).

Bensonin perheen kohtaama tragedia sysää liikkeelle piinallisen tapahtumaketjun. Matti päättää yllättäen vaihtaa pienempään Arkivuon lakifirmaan, jossa oikeuden liekki lepattaa vahvasti pienen ihmisen puolella. Sitä johtaa hänen entinen opettajansa Vilho Arkivuo (Pertti Sveholm), joka edustaa Matille jonkinlaista moraalista auktoriteettia, isähahmoa.

Avioliitto ja perheen arvovalta joutuvat koetukselle, kun Matti havaitsee erään oikeusjuttunsa myötä appiukkonsa sekaantuneen hämäräperäiseen rakennusbisnekseen, joka on aiheuttanut vakavia ongelmia erään asuinalueen asukkaille. Pian käsillä on perhettä repivä rikosjuttu, joka kulkee sarjan punaisena lankana takautumia hyödyntäen.

Totuutta etsitään ajan hengen mukaisesti väliin kärjekkäiden vastakkainasettelujen kautta. Matti rimpuilee vävypoikana kahden puolen välillä: pitäisikö totuus tuoda esiin vai säilyttää Bensonien kunnia?

Kissan kohtalokin oikeuden ratkaistavana

Kerronta on enimmäkseen luontevaa mutta paikoin täyteen ahdettua. Oikeusjutut tuovat elämänmakua, mutta ehkä vähempi olisi riittänyt ja näin terävöittänyt kokonaisuutta.

Puitavana on niin perheväkivaltatapauksia, seksuaalista häirintää, rahanpesua kuin huoltajuuskiistojakin, joissa absurdeimmasta päästä riita kissan omistajuudesta.

Lisää tempoa haetaan taitavasti sydämen jumputuksista ja juoksumaton vinkunoista. Huumorinpilkahduksiakin nähdään.

Vahva näyttelijäntyö kannattelee

Kahdeksanosaista sarjaa kannattelee vahva näyttelijäntyö, josta vastaavat etenkin konkarit Anu Sinisalo Pohjolan kivenkovana anoppina, Pertti Sveholm Arkivuon sanavalmiina toimitusjohtajana ja Kari Hietalahti rakennusalan yrittäjänä.

Matti Pohjolan hahmo jää harmittavan ohueksi ja hieman yksitotiseksi. Hänen taustastaan annetaan vain pieniä vihjeitä.

Voisi olettaa, että jatkoa seuraa, sillä kehiteltävää selvästi jäi.

Sarjan tunnus visualisointeineen ammentaa häpeilemättä Netflixin suosikkisarjasta The Crownista.