kolumni: Han­ka­lat ajat vaa­ti­vat jät­ti­mäi­siä uh­rauk­sia, mutta ei koskaan kau­pun­geis­sa

Pian kylmenee: Lapissa voi olla pa­rin­kym­me­nen­kin asteen yö­pak­ka­sia

Tilaajille

Va­li­tuk­set säh­kö­las­ku­jen hin­nan­ko­ro­tuk­sis­ta ruuh­kaut­ta­vat ku­lut­ta­ja­rii­ta­lau­ta­kun­nan – "Las­kus­ta kan­nat­taa rek­la­moi­da säh­köyh­tiöl­le"

Energian hinnan nousu on tuntunut monen sähkölaskuissa. Toisilla jopa niin paljon, että asiasta on tullut kuluttajariitalautakunnalle ongelma.

Monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joillakin laskut ovat pompanneet jopa sadoilla prosenteilla, kertoo Kuluttajaliitto tiedotteessaan.

Liiton mukaan korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin vaihtoehtona voi olla viedä hinnankorotus kuluttajariitalautakuntaan, joka on oikeusministeriön hallinnonalalla toimiva, tuomioistuinten ulkopuolinen riidanratkaisuelin. Lautakunnan päätökset eivät ole oikeudellisesti sitovia, mutta niitä noudatetaan Suomessa hyvin.

Ongelmaksi ovat muodostuneet lautakunnan resurssit, jotka ovat Kuluttajaliiton mukaan vajavaiset. Samalla käsittelyajat ovat kasvaneet, jolloin apu viivästyy. Liitto penää lautakunnalle valtiota lisärahoitusta.

– Tällä hetkellä kuluttajan kannattaa ensisijaisesti reklamoida laskusta sähköyhtiölle ja odottaa kuluttajariitalautakunnan linjapäätöstä asiasta, sillä ilman lisäresursseja lautakunnan jonotilanne vain kasvaa entisestään, pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.