Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

pääkirjoitus: Lapilla on Poh­jo­lan lin­nak­kees­sa tärkeä rooli

Tilaajille

Väitös: Hen­ki­lös­tö unohtuu yri­tys­kau­pois­sa – jär­jes­tel­mien in­teg­roi­mi­sen sijaan pitäisi kes­kit­tyä ih­mis­ten yh­dis­tä­mi­seen

Yrityskaupoissa keskitytään yleensä yritysten järjestelmien integroimiseen, vaikka huomiota pitäisi kiinnittää enemmän ihmisten yhdistämiseen.

Yrityskauppojen onnistumisessa avainasemassa on ihmisten luottamuksen saavuttaminen, todetaan Marjo Väisäsen tuoreessa väitöskirjassa, joka tarkastetaan Oulun yliopistossa ensi perjantaina.

Ostavan yrityksen johto saavuttaa ostetun yrityksen henkilöstön luottamuksen paremmin, jos henkilöstölle avataan muutoksen syyt sekä tarjotaan tukea uuden omistajan alaisuudessa. Henkilöstön luottamus puolestaan lisää konsernin menestymisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Suomalaisia yrityksiä on yhä useammin myyty ulkomaisille yhtiöille. Yritysten yhdistämisen keskiössä on usein ostajan tavoitteet, mutta Väisäsen mukaan yhdistymisprosessia tulisi tarkastella myös ostetun yrityksen henkilöstön näkökulmasta.

– Usein vaikuttaa siltä, että kansainvälinen yritys ostaa Suomesta teknologiaa ja innovaatioita, mutta unohtaa että ilman ihmisiä ei synny innovaatioitakaan.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi