Ylennykset: It­se­näi­syys­päi­vän ylen­nyk­set puo­lus­tus­hal­lin­nos­sa ja re­ser­vis­sä – katso tästä Lapin ylen­ne­tyt

Upea vai valju? Ro­va­nie­men jul­kai­se­ma kau­pun­ki­brän­di jakoi lu­ki­joi­den mie­li­pi­tei­tä – lue tästä, mitä aja­tuk­sia uusi ilme herätti

Kysyimme lukijoilta, millaisia tunteita brändiuudistus herätti. Enemmistö piti uudistusta onnistuneena.

Esimerkki uuden brändin mukaisesta tuotteesta, jossa on brändin muotoja ja värejä. Uudessa värimaailmassa yhdistyvät sininen, punainen ja valkoinen. R-merkki on Rovaniemen kaupungin ensisijainen tunniste viestinnässä ja markkinoinnissa. R-logo on yksinkertaistettu sen historiallisesta esikuvasta. Esimerkki uuden brändin mukaisesta henkilökortista. "Täällä yhdistyvät pohjoinen luonto ja urbaani ympäristö, itsevarma paikallisuus ja avoin kansainvälisyys", brändiesittelyssä todetaan. "Virta on sitä, että kaupungissa on ja sinne syntyy energiaa. Se on sujuvuutta ja muutosta", brändilinjauksissa todetaan.
Esimerkki uuden brändin mukaisesta tuotteesta, jossa on brändin muotoja ja värejä.
Esimerkki uuden brändin mukaisesta tuotteesta, jossa on brändin muotoja ja värejä.
Kuva: Rovaniemen kaupunki

Rovaniemen uusi kaupunkibrändi julkistettiin toukokuun lopulla. Suunnittelutyö aloitettiin viime syksynä ja brändin pohjana on käytetty paikallisilta asukkailta ja yrityksiltä kerättyjä näkemyksiä.

Uusi brändi sisältää muun muassa R-tunnuksen, sinipunaisen värimaailman sekä symbolikirjaston. Sen lisäksi kaupunki julkaisi brändiä esittelevän videon sekä brändikäsikirjan. Uusi ilme otetaan käyttöön vaiheittain, ja kaupungin verkkosivut ovat jo brändin mukaiset.

Uuden brändin tavoitteena on vahvistaa kaupungin asemaa arktisena pääkaupunkina. Rovaniemen tunnuslause on ”Arktinen pääkaupunki kaikille aisteille”. Rovaniemi on jatkossakin Joulupukin virallinen kotikaupunki sekä Arctic Design Capital.

Visuaalinen ilme perustuu pohjoiseen luontoon, kaupungin historiaan ja muotoihin, joita asukaskyselyissä pidettiin osana kaupungin visuaalista identiteettiä ja tarinaa. Konseptista, kuten muodoista ja väreistä voi lukea lisää kaupungin brändikirjasta.

Uuden ilmeen tavoitellaan edustavan pitkäikäisyyttä, arvokkuutta ja merkityksellisyyttä. Osaltaan se osaltaan tukee ja vahvistaa kaupungin asemaa arktisena pääkaupunkina.

Uusi Rovaniemi kysyi lukijoilta, oliko kaupungin brändiuudistus onnistunut. Kysely keräsi muutamassa päivässä 148 vastausta. Vastaajista enemmistö, 59 prosenttia (87 kpl) piti uudistusta onnistuneena.

Uusi ilme jakoi kuitenkin vahvasti mielipiteitä. Kokosimme tähän osan kyselyyn tulleista kommenteista.

Näin sanottiin

Brändiuudistus onnistui:

”Hieno! Monipuolinen mutta simppeli! Kaikki yhdessä paketissa.”

”Fontti kunnioittaa hienosti kaikkien rovaniemeläisten tunnistamaa rautatieaseman valokyltin kirjasinta. Samoin vanhasta Rovaniemen vaakunasta irroitettu R-kirjain logona on erittäin osuva valinta. Onnitteluni graafiselle tiimille!”

”Tuotu tähän päivään, rohkeakin.”

”Luonto ja kaupungin syke yhdistetty hienosti.”

”Dynaaminen, hienot kuvat ja antaa laajan kuvan kaupungin mahdollisuuksista.”

”Ihanan raikas, hyvät värit, mietitty kokonaisuus! Tykkään todella paljon.”

”Tässä brändissä on jotain uutta ja erilaista, mukavasti otettu historiaa mukaan. Värit ja fontit tuntuu sopivan Rovaniemeen, tykkään erityisesti tuosta R-kirjaimesta. Tosin tuo mieleen ensimmäisenä Lapin Kansan ja Wanhat markkinat. Video itsessään oli ehkä hieman outo musiikkeineen, en oikein saanut siitä kiinni. Alkoi hienosti mutta loppu ei ollut oikein samaa tarinaa.”

”Eteenpäinmenevä ja energinen ilme, tykkäsin vanhoista kuvista, historian korostaminen oli hyvä juttu. Arkkitehtoniset yksityiskohdat olivat hyvä löytö. Uimaranta toi mieleen oman lapsuuden. Kaiken kaikkiaan tunnistin kotikaupunkini hyvin.”

”Upea. Luo ylpeyttä! Kaupunki näyttää jälleen kaupungilta, ja historia yhdistyy hienosti nykypäivään.”

”Upea yhdistelmä historiaa, designia, tulevaisuudenuskoa ja tervettä itseluottamusta. Hieno!”

”Näyttää tyylikkäältä. Hauska yksityiskohta nuo Salokankaan ikkunan muodot!”

”Hattua täytyy nostaa sille, että brändiä materiaaleineen ei ole tehty pelkästään matkailun ehdoilla, myös muut, kaupunkilaisille tärkeät asiat on tuotu esiin, kaikki elinkeinot, koulutus ja palvelut, kulttuuri.”

”Brändissä yhdistyy perinteet ja moderni elämä, pohjoisuuden puolesta liputtaminen ja arktisuuden hyödyntäminen.”

”Vahva yhteinen identiteetti, tässä tapauksessa kaupunki-identiteetti, tarvitsee juuret eli tarinan menneestä. Kaupungin nykyisyyden pitää perustua menneeseen, jotta se voisi olla vahva ja yhteinen. Se vaikuttaa onnistuneen tässä brändiuudistuksessa.”

”Loistava, mieleenpainuva, lappilainen, omaperäinen, teeskentelemätön, nostalgisia tunteita herättävä ja arvokkaasti historiaa kunnioittava.”

”Upeaa, että perinteitä on kunnioitettu ja Rovaniemen R pääsee taas oikeaan käyttöön. Värimaailma selkeä ja hyvä.”

”Tarpeeksi joustava moneen lähtöön. R-logo hyvä, sieltä me tulemme, se on historiaamme. Hyvä yhteensopivuus Lappi-brändin kanssa.”

”Selkeä ja linjakas. Ei turhia krumeluureja, sopii hyvin pohjoisen kaupungille. Ei iänikuista revontuli- tai joulutematiikkaa liikaa. Esim. kangaskassi on tyylikäs, voisin itsekin ostaa sellaisen. Enemmän hymyileviä ihmisiä saisi olla videolla – niinkuin kaupungissa itsessäänkin.”

”Jotain aivan uutta, raikasta ja arvokasta. Historia osana tulevaa. Nostetta tarvitaan.”

”Uusi brändi osuu rovaniemeläiseen perinteeseen, mutta ottaa mainiosti huomioon modernin maailman tarpeet. Brändihän on paljon muuta kuin ilme, ja olenkin innoissani, että uusi kokonaisuus ohjaa vahvasti kohti brändin mukaisia tekoja!”

”Uusi brändi nostaa kaupungin uudelle tasolle. Oikealla asenteella ja tulevaisuuteen nojaten.”

”Arvokas, moderni ja ajaton. Huomioi hienosti historiallisiakin asioita.”

Brändiuudistus ei onnistunut:

”Äänimaailma (taustamusiikki) päällekäyvä, tavanomainen ja agressiivisesti kaupallinen. Elinkeinoelämä ja kulttuuri liian pienessä osassa kliseisen turismikuvaston kustannuksella. Ylipäänsä video ei eroa millään tavoin perinteisestä mainoksesta.”

”Video on ensinnäkin jo valmiiksi vanha ja niin nähty. Moderni ote ja eteenpäin katsominen puuttuu. Sekava kokonaisuus!”

”Täyttä sekamelskaa koko video, ei keskity olennaisuuksiin, kiire läsnä kokoajan.”

”Korni, makeileva ja samalla tavalla lattea ja väritön kuin videon musiikkikin.”

”Brändiuudistus on askel oikeaan suuntaan. Olemme turisteista elävä kaupunki, joten meidän on luotava vahva brändi ja nimenomaan luonto sekä joulupukki on meidän kuvamme maailmalle. Video meni liian nopeaa. Kuvat vain vilkkuivat ja tekstiä tuli ja se meni jo. Tuli stressaantunut fiilis videosta. Ei oltu saatu tälle videolle yhtään luonnon rauhallisuutta vaan arktinen pääkaupunki tuntui kovin kiireiseltä ja kokoajan tapahtuu jotakin, eikä oikein pysynyt perässä kun ensin oli koski ja sit mäkihyppääjä jo jalkapallokentällä. En pysynyt videossa mukana.”

”Kiireinen, nopea, nopea mahtipontinen musiikki. Väläyksinä tehty suurkaupunkimainen. Lappiin kuuluu rauhallisuus, mukava elämänmeno.”

”Yksittäisiä sloganeita, punainen lanka puuttuu.”

”Jotenkin hyvin valju. Hyviä elementtejä on, toivottavasti ne pääsevät paremmin esille käytännössä.”

”Sekava video, jossa ei tullut ilmi se mikä Rovaniemellä on parasta: elinvoimaiset ja aktiiviset kyläyhteisöt lähellä palveluja.”

”En tunnistanut kotikaupunkiani. Leikkaus oli hätäinen, musiikki vanhanaikaista ’uutissoundia’, värit luotaantyöntävät. Kuvaus oli ok, mutta drone-tekniikkaa voisi jo hyödyntää luovemmin. En myökään nähnyt Korundia, teatteria, kirjastoa tai markkinoita – tai sitten ne vilahtivat jossakin nopeasti joukupukin ja revontulen välissä. Kuinka moni edes harrastaa enää jotain mäkihyppyä?”

”Video kaipaa selkeyttä. Ihmeellisiä koukeroita, joista ei ota mitään tolkkua mitä ne tarkoittavat. Hätäisesti kasattu tekele tai sitten huonosti suunniteltu toteutus.”

”Ei vastaa kokemusta Rovaniemestä tai puhuttele omaa rovaniemeläisyyttäni.”

”Mielestäni video ei kuvaa tarpeeksi Rovaniemeä luonnon keskeisenä kaupunkina. Asukkaat, yritykset ja muut tärkeät palvelut jäi pois. ikään kuin videolta puuttui sielu se mitä Rovaniemi kantaa sisällään.”

”Logon uusiminen on erittäin hyvä asia. Mutta itse videon toteutus oli jotenkin vanhanaikaisesti toteutettu, alussa jopa liian virkamiesmäinen. En kokenut videota houkuttelevaksi. Toimisiko kuntalaisien, paikallisten ihmisten ja kylien esittely paremmin?”

”Edellinen slogan oli parempi. Official hometown of santaclaus on markkinoinnin kannalta parempi.”

”Ihmettelen vain miten kaupungin brändistä on pätkä, jossa hypätään sillankaiteelta jokeen. Kehotetaan tähän oikeastaan vaaralliseen jopa hengenvaaralliseen hommaan, johon poliisit joutuvat puuttumaan useamman kerran kesässä. Sinänsä aivan hienosti otettu kuvakohtaus.”

"Falski. Muovinen ja hätäinen."

"Mitäänsanomaton viesti, josta ei jää mitään mieleen. Tällaisia on maailma täynnä. Kuvaukseen ja editointiin olisi voitu panostaa enemmän."

Muutamalla sanalla

Mitä uusi brändi toi mieleen?

"Huoltoasemaketjun mainoksen."

"Nuoruuteni, puhtaan luonnon ja kauniin talven sekä kyvykkyyden."

"Teennäisyyttä."

"Rohkeuden."

"Talven ja revontulien taian."

"Hyvää tunnelmaa, paljon aktiviteetteja ja hieman Lapin mystiikkaa."

"Pohjoisuus, taikuus, luonto, luovuus, villeys."

"Sota-ajan."

"Arktisuuden ja talven"

"Puhtaan luonnon, elinvoiman, innovaatiot"

"Revontulet ja kulttuuri. Ainutlaatuisuus."

"Nyhjää tyhjästä. Asian vierestä. Tekopyhää."

"Keinotekoinen, turismimyönteinen, poseeraava."

"Vanhaa Rovaniemeä. Talven kauneuden."

"Raikas, nykyaikainen, mutta luonnollinen."

"Kauhea hoppu."

"Synkän kaupunkikuvan."

"Turisteille suunnattu kaupunki."

"Eteenpäin menevän kaupungin."

"Menoa, meininkiä, yhdessä tekemistä, iloa ja intoa."

"Historian, viikingit."

"Yhdellä sanalla: vahva. Vahva kirjain, vahva kaupunki, vahva brändi. Anteeksipyytelemätön tyyli, tosi hyvä."

"Leuhkaa ja itsekehua liikaa."

"Vahva, pohjoinen, kiinnostava."