pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Tilaajille

Tuore ra­port­ti: Saamen kielten asema on huono kou­lu­tuk­ses­sa päi­vä­ko­dis­ta alkaen – Kes­kei­nen ongelma saa­men­kie­li­sen hen­ki­lö­kun­nan puute

Yksi ongelmista on saamenkielisen ammattihenkilöstön puute

Saamen kielten asema koulutuksessa on edelleen heikko, todetaan tuoreessa raportissa. Arkistokuvassa muutaman vuoden takaa Rovaniemen Ounasvaaran peruskoulun saamen kielen oppilaita. Opettajana toimi tuolloin Karoliina Harvala.
Saamen kielten asema koulutuksessa on edelleen heikko, todetaan tuoreessa raportissa. Arkistokuvassa muutaman vuoden takaa Rovaniemen Ounasvaaran peruskoulun saamen kielen oppilaita. Opettajana toimi tuolloin Karoliina Harvala.
Kuva: Jouni Porsanger

Saamen kielten ja saamenkielisen opetuksen tilaa ja tulevaisuutta selvittäneen työryhmän loppuraportti luovutettiin torstaina opetus- ja kulttuuriministeriölle.

Sen vastaanottivat digitaalisesti järjestetyssä tilaisuudessa opetus- ja kulttuuriministeri Jussi Saramo (vas.) ja valtiosihteeri Tuomo Puumala.