Ylennykset: It­se­näi­syys­päi­vän ylen­nyk­set puo­lus­tus­hal­lin­nos­sa ja re­ser­vis­sä – katso tästä Lapin ylen­ne­tyt

Kolumni

Toi­mit­ta­jal­ta: Kat­soo­ko uu­dis­tu­nut Ro­va­nie­mi eteen vai taakse?

-
Kuva: Jouni Porsanger

Rovaniemi uudisti kaupunkibrändinsä pari viikkoa sitten. Pitkän valmistelutyön lopputuloksena kaupungin viestinnässä otettiin käyttöön uusi sinipunainen värimaailma, R-tunnus sekä laaja symbolikirjasto. Brändiä esiteltiin dynaamisella videolla, jossa kuvat, sloganit ja symbolit suihkivat ristiin rastiin nopealla tahdilla.

Kaikki tämä vaikutti visuaalisesti hienolta ja tarkkaan harkitulta paketilta, mutta brändin painavin ydinsanoma jäi ainakin minulle epäselväksi.

Kiiteltävää  brändiuudistuksessa on se, että suunnittelua tehtiin tiiviissä yhteistyössä asukkaiden ja yritysten kanssa. Heidän ajatuksiaan on selvästi myös kuunneltu: päävärinä on sininen, jota kannatettiin kyselyssä eniten.

Historia on otettu brändiin vahvasti mukaan, koska 92 prosenttia vastaajista halusi tuoda sitä näkyvämmäksi osaksi kaupungin ilmettä. Saatetekstissä kerrotaan, että kaupungissa on haluttu tarkoituksella kääntää katse yhtä aikaa sekä eteen että taakse.

Historiaa onkin korostettu uudessa brändissä niin jykevästi, että symboliikka tuntuu perustuvan tyystin entiseen maailmaan. Muun muassa kaupungin goottilainen R-tunnus on peräisin 30-luvun kauppalan vaakunasta, joka on jo kertaalleen kuopattu kuntaliitoksen myötä.  Samalla videolla pyörii ristiriitaisesti näkymiä 50-luvun kaupunkikuvasta sekä toteamus "Olemme rohkeasti avoimia uudelle".

Historia luo perustukset tulevalle, mutta Rovaniemi tuntuu jääneen jumiin menneeseen aikaan.

Uudistettuun brändiin kuuluvan symbolikirjaston yksityiskohtiin on selvästi käytetty paljon aikaa ja harkintaa. Yksityiskohdissa on menty jopa niin pitkälle, että symboleista on luotu kaupungille omat aakkoset, joilla voi kirjoittaa salaviestejä. Tämä käy ilmi brändin käsikirjasta, mutta sen käyttötarkoitus jää kokonaiskuvan kannalta kryptiseksi.

Ihailtavaa kuitenkin on, että symboliikkaan on löydetty tavanomaisten maamerkkien oheen muitakin elementtejä, kuten Ferdinand Salokankaan aaltoilevat ikkunat sekä Lehtojärven muinainen hirvenpääveistos.

Rovaniemen kaupungin aakkosin kirjoitettu viesti: "Tervetuloa Rovaniemelle". Kuvakaappaus kaupungin brändikirjasta.
Rovaniemen kaupungin aakkosin kirjoitettu viesti: "Tervetuloa Rovaniemelle". Kuvakaappaus kaupungin brändikirjasta.
Kuva: Kuvakaappaus

Koska olen itse niin yksioikoinen, ajattelen, että hyvän brändin viesti välittyy katsojalle heti ja on kristallinkirkas. Sen tarkoitus on kiteyttää ymmärrettävästi kaupungin arvot ja osoittaa suunta, jota kohti halutaan mennä.

Kokonaiskuva jättää kuitenkin vaikutelman, että yksityiskohtiin on kiinnitetty niin paljon huomiota, että suuret linjat ovat jääneet hiomatta.  Tunnuslause ”Arktinen pääkaupunki kaikille aisteille” herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia ja on brändinä melko tulkinnanvarainen.

Pääkaupunkistatusta tavoitellaan muuten toisaallakin: Oulu kutsuu itseään Pohjoisen Skandinavian pääkaupungiksi.

Mahtipontiset korulauseet ovat uskottavia vain, kun ne johtavat konkretiaan tai niillä on jo olemassa oleva totuuspohja. Tuleva näyttää, lunastetaanko kaupunkibrändissä luvattu luonnonläheisyys, avoimuus ja kunnianhimo myös päätöksenteossa.

Lukijoidemme ajatuksia uudesta brändistä voit lukea tästä jutusta.

Kirjoittaja on Uuden Rovaniemen toimittaja.