Onnettomuudet: Rat­ti­juop­po ajoi stop-mer­kin takaa auton eteen Tor­nios­sa

Pohjois-Ruotsi: Mal­mi­ra­ta aukeaa kuu­kau­sien katkon jälkeen

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Suomi pyrkii ak­ku­teol­li­suu­den suur­val­lak­si – mutta kuka tulee omis­ta­jak­si? "Suo­ma­lais­si­joit­ta­jat pel­kää­vät ris­kiä", sanoo alaa ke­hit­tä­vä toi­mi­tus­joh­ta­ja

Sähköautobuumi nosti odotukset akkuklusterista pilviin. Ei mene vain myötämäkeä, on nähty Euroopan ainoassa litiumhankkeessa.

Toimitusjohtaja Matti Hietanen näyttää toimintasuunnitelman kaaviokuvaa. Siinä valtion pääomasijoitusyhtiö Suomen Malmijalostus Oy on hahmottanut tien, miten Suomesta tulee akkuteollisuuden suurvalta Euroopassa.

Lähtötelineistä on päästy liikkeelle. Suomi on keskeisten akkumineraalien suurin tai ainoa tuottaja Euroopassa. Lisäksi parhaillaan ollaan luomassa kemian tehtaita, joilla raaka-aineista tulisi jalosteita esimerkiksi katodituotantoa varten.

Katodi on yksi akun neljästä perusosasta. Basf suunnittelee tehtaan rakentamista Harjavaltaan. Se ei siis ole akkutehdas, joka valmistaisi valmiita akkukennoja vaan komponenttitehdas. Seuraava tuotantovaihe on katodituotanto.

– Toteutuessaan katoditehdaskin olisi jo hyvä maali.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi