Suo­ma­lai­set koe­len­tä­jät pää­se­vät useim­pien hä­vit­tä­jien oh­jai­miin tai­vaal­la Pirk­ka­lan tes­teis­sä – Lentoon nousi per­jan­tai­na kaksi Hor­ne­tia pe­räs­sään kaksi tes­tat­ta­vaa Eu­ro­figh­te­ria

Eurofighter-hävittäjän kaksipaikkaisessa koulutusversiossa on koelennoilla toisena suomalainen koelentäjä. Suomalaiset myös ohjaavat hävittäjiä ilmassa, kertoo ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas hävittäjien testitapahtumassa Satakunnan lennostossa.

Ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen on tutustunut tarkkaan kaikkiin hävittäjäkandidaatteihin ja lentänyt niistä kahdella.
Ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen on tutustunut tarkkaan kaikkiin hävittäjäkandidaatteihin ja lentänyt niistä kahdella.
Kuva: Ossi Ahola

Suomalaisille koelentäjille HX Challenge -testitapahtuma Satakunnan lennostossa Pirkkalassa on työntäyteinen. Useat suomalaispilotit ohjaavat kaksipaikkaisia hävittäjiä taivaalla lähes kaksi kuukautta kestävissä testeissä.

Tällainen kaksipaikkainen versio on saapunut Suomeen Eurofighterilta, joka parhaillaan lentää reilun viikon ajan testeissä.

– Koelentoporukassa on toistakymmentä ihmistä, kertoo ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas.

Suomalaislentäjien nimiä ei kuitenkaan tuoda julkisuuteen, eikä tarkkaa määrää. Kaksi heistä on pitkän kurssin käyneitä koelentäjiä, mikä tarkoittaa tavallista suurempaa koelento-osaamista.

Ilmavoimien operaatiopäällikön, eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan suomalainen pilotti on kaksipaikkaisissa hävittäjissä aina kyydissä. Koelentäjiä kuitenkin kierrätetään jonkin verran.

Keränen kertoo itsekin lentäneensä kahta nimeltä mainitsematonta HX-kandidaattia ilmassa kiertäessään valmistajien vieraana maailmalla.

– Kaikkien viiden simulaattorilla olen lentänyt.

Kaksipaikkaisen Eurofighterin toisena lentäjänä takapenkillä on testeissä suomalainen koelentäjä.
Kaksipaikkaisen Eurofighterin toisena lentäjänä takapenkillä on testeissä suomalainen koelentäjä.

Testialue Etelä-Pohjanmaan yllä

Perjantaina Pirkkalasta nousi ilmaan kaksi suomalaista Hornetia perässään kaksi Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighteria, toinen yksi- ja toinen kaksipaikkainen. Tarkoituksena oli tutustua testausalueeseen. Hornetit ovat testien aikana maaliosastona.

Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen kertoi tiedotustilaisuudessa, että testilennot tehdään pääosin Etelä-Pohjanmaan yllä.

– Lennämme joskus myös yöaikaan. Alueen asukkaat eivät todennäköisesti huomaa mitään, Heikkinen arvioi.

Jokaisella lennolla suoritetaan testipisteet

Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas sanoo, että jokaisella lennolla toteutetaan Puolustusvoimien määrittelemät testipisteet, joilla jokaisesta hävittäjästä testataan vastaavat asiat.

Lennolla voitaisiin esimerkiksi testata huippunopeus, huippukorkeus tai tutkan tai aseiden toiminta simuloituna. Mitä todella kokonaisuudessaan testataan, pysyy salaisuutena.

Testitapahtumaan osallistuu 200 henkilöä Puolustusvoimista. Tämä sisältää suuren joukon testitulosten analysoijia. Lisäksi jokainen hävittäjävalmistaja tuo 50–100 henkilöä ja 2–4 lentokonetta.

Jos joku testi epäonnistuu, tieto voidaan kerätä myöhemminkin hävittäjähankkeen aikana.

Testituloksia käytetään myöhemmin ilmataistelujen simulaatioissa ja pitkäaikaisessa sotapelissä, joka ratkaisee suorituskykyarvioinnin voittajan. Suorituskykyarviointi puolestaan ratkaisee Puolustusvoimien haluaman hävittäjän.

Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas vastaa ilmavoimien taistelutavan kehittämisestä ja koelentämisestä.
Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas vastaa ilmavoimien taistelutavan kehittämisestä ja koelentämisestä.

Myös Rafalen ja Super Hornetin puikkoihin

Eurofighterin lisäksi Rafale ja Super Hornet tuovat kaksipaikkaisen hävittäjän suomalaisten lennettäväksi.

F-35-hävittäjästä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaiset saavat arvioinnin aikana tyytyä simulaattoriin ja F-35:n oman koelentäjän suorituksiin.

Gripenin E-versiosta ei ole kaksipaikkaista, mutta vanhasta kaksipaikkaisesta D-versiosta on tehty E:n näytöillä muokattu versio, jota suomalainen lentää. Gripenin Suomellekin kaupan osana tarjottua kaksipaikkaista F-versiota ei ole vielä valmistettu.