Rakentaminen: Bud­jet­ti paukkui rajusti yli: Lapin kes­kus­sai­raa­lan laa­jen­nus maksaa jopa 40 mil­joo­naa euroa ar­vioi­tua enemmän

Uutisanalyysi: Su­per­tap­pa­jia vai nälkään kuol­lei­ta poroja?

Kolumni: Kuka ha­luaa­kaan sopia työ­eh­dois­ta ja pal­kois­ta pai­kal­li­ses­ti ja kuka taas ei?

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Tilaajille

Säh­kö­au­ton la­taa­mi­nen ko­ti­ta­lous­säh­köl­lä kodin pis­to­ra­sias­ta on edul­lis­ta – mutta halvin rat­kai­su ei riitä kai­kil­le, eten­kään poh­joi­ses­sa aja­vil­le

Kun sähköautolle rakennetaan latausratkaisuja taloyhtiöön tai yksityiskotiin, on heti alkuun otettava huomioon käyttötarve ja mahdollisuus laajentamiseen tulevaisuudessa. Asiantuntijoita kannattaa kuunnella monipuolisesti. Raisiolaiselle Trafomicille latauslaitteet ovat uusi syömähammas ja vientituote, joka mahdollistaa työpaikkoja ja liikevaihtoa.

Sähköauton lataamisen pitää onnistua niin yhteiskäytössä kuin yksityiskodissa. Toimitusjohtaja Jouni Lindroos (vas.) ja myyntijohtaja Ari Tikakoski esittelevät Trafomicin Walle-latauslaitteita.
Sähköauton lataamisen pitää onnistua niin yhteiskäytössä kuin yksityiskodissa. Toimitusjohtaja Jouni Lindroos (vas.) ja myyntijohtaja Ari Tikakoski esittelevät Trafomicin Walle-latauslaitteita.
Kuva: Kari Pitkänen

Jotta sähkö- tai hybridiautoja voi käyttää järkevästi ja edullisesti, niitä on voitava ladata kotona. Miten latausratkaisut pitäisi toteuttaa turvallisesti ja oikein? Sitä pohditaan tänä kesänä sadoissa yksityiskodeissa ja taloyhtiöissä.

Käytännön toimivuuteen on yksi oiva nyrkkisääntö: liikkeelle pitää lähteä ihmisten eli lataajien omista tarpeista.