Saamelaiskäräjät on varautunut koronavirustilanteeseen rajoittamalla vieraiden ja ulkopuolisten pääsyä toimistotilohin Sajoksessa, Utsjoella ja Hetassa. Ainoastaan Saamelaiskäräjien henkilökunta ja luottamushenkilöt pääsevät kulkemaan tiloissa.
Käräjien hallitus käsittelee 19. maaliskuuta varautumista koronavirustilanteeseen ja päättää tarkemmista toimista.
Saamelaiskäräjien henkilökuntaa on ohjeistettu osallistumaan kokouksiin vain etäyhteyksin. Kaikki työntekijät työskentelevät tällä hetkellä pääsääntöisesti etätyössä.