Pääkirjoitus
Tilaajille

Ruotsi näyttää kis­ko­tie-esi­merk­kiä Suo­mel­le, missä lyhyt pätkä rataa odottaa yhä säh­köis­tä­mis­tä

Kiskobussi toi suomalaispäättäjiä Oulusta Haaparannalle 2017. Junayhteys odotuttaa yhä.
Kiskobussi toi suomalaispäättäjiä Oulusta Haaparannalle 2017. Junayhteys odotuttaa yhä.
Kuva: Teija Soini

Reilun 20 vuoden odotus on ohi. Ensimmäinen matkustajajuna viidennesvuosisataan lähtee torstaiaamuna Haaparannan asemalta kohti Luulajaa. Juhlaan on aihetta myös tällä puolen Tornionjokea, mistä pääsee jatkossa – kunhan korona suo – kiskoja pitkin Eurooppaan asti.

Ruotsi teki sen, mitä Suomi edelleen suunnittelee. Vitsin vääntämiset ruotsalaiskansallisesta möte-kulttuurista, missä jokaista päätöstä edeltää perusteellinen kokousrumbasessio, lienee syytä lopettaa ainakin siihen asti, kunnes saamme Keminmaan Laurilan ja Tornion välisen, parinkymmenen kilometrin ratapätkän sähköistettyä ja Perämeren radan yhdistettyä länsinaapurimme rataverkostoon. Tähän kulunee vielä aikaa.