Rovaniemen valtuuston täpärä enemmistö (27–24) ei taaskaan pitänyt tasa-arvoisen liikkumisen ja joukkoliikenteen kehittämistä tärkeänä. Ylevänä tavoitteenamme on silti olevinaan joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen 20 prosenttiin eri kulkumuodoista.
Ruokasenkatua on korjattu ja uudistettu joukkoliikenneväyläksi. Nelosmontun toisella puolellakin on jo liikenneympyrä odottamassa tulevaa Ruokasenkadun jatketta eli joukkoliikennepainotteista siltaa.
Liikennejärjestelmää ei suunnitella ja toteuteta valtuustoa ja sen vaihtuvia poliittisia painotuksia varten. Suunnittelun tarkoituksena on varautua tulevaisuuden tarpeita ja liikennemääriä varten ottaen huomioon yhteiskunnan oletetun muuttumisen. Järjestelmäsuunnittelun aikajänne on vähintään sukupolven mittainen. Siihen mahtuvat viidet kuntavaalit ja lukematon määrä vaihtuvia päättäjiä.
Pitkän ajan järjestelmäsuunnittelua tulisi kunnioittaa. Kaikkea työtä, mitä eri virkamiehet ja vaihtuvat luottamushenkilöt ovat yhteisenä näkemyksenään perustellusti dokumentoineet.