Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

häiriöt: Kaleva Median lehtien App­le-so­vel­lus­ten häiriö saattaa haitata käyttöä

Pääkirjoitus

Ruo­ka­sen­ka­dun silta on mal­li­esi­merk­ki pouk­koi­le­vas­ta päät­tä­mi­ses­tä, jota Ro­va­nie­mel­lä on har­joi­tet­tu jo liian kauan – sou­ta­mi­nen ja huo­paa­mi­nen tulevat ve­ron­mak­sa­jil­le kal­liik­si

Rovaniemen vilkkain kevyenliikenteenväylä, Riistasillaksi ristitty Nelostien ylityskatu on tullut tiensä päähän. Lähes 50-vuotias silta on vaaraksi Lapin päätien liikenteelle, eikä rapistuvaa rakennelmaa ole enää järkevää korjata, koska samalla rahalla rakentaisi uuden järkevämpään paikkaan.

Kyseinen paikka löytyy Riistasillan eteläpuolelta, minne suunniteltu Ruokasenkadun silta on odottanut reilun kymmenen vuoden ajan rakentamispäätöstä. Kaikki muu on jo valmiina – silta sisältyy niin keskustan yleis- ja asemakaavaan kuin liikenne- ja katusuunnitelmiinkin (LK 1.2.). Valmista on myös nelosmontun länsipuolella, minne rakennettiin muutama vuosi sitten liikenneympyrä ohjaamaan liikennettä Ruokasenkadun suuntaan.

Vain päätös sillan rakentamisesta puuttuu. Tai oikeastaan sekään ei puutu.

Rovaniemen Riistasilta on pakko purkaa lähivuosina.
Rovaniemen Riistasilta on pakko purkaa lähivuosina.
Kuva: Anssi Jokiranta
Tekijä: Sammeli Harve

Ruokasenkadun silta perustuu kaupunginvaltuuston 2012 hyväksymään Rovaniemen liikennejärjestelmä 2030-suunnitelmaan. Silta nousi kaupungin taloussuunnitelmiin ja investointilistalle 2013 samoihin aikoihin, kun Ounasvaaran uimahallista tehtiin ensimmäinen tarveselvitys.

Kyseisiä hankkeita yhdistää myös se, ettei kumpaakaan ole rakennettu, vaikka molemmista on tehty jo kertaalleen rakentamispäätös.

Rovaniemen edellinen kaupunginhallitus esitti uimahallin rakennustöiden aloittamista ja Ruokasenkadun sillan rakentamista 2020. Valtuusto oli myöntänyt sillan suunnitteluun 200 000 euroa 2018, mutta pari vuotta myöhemmin se muutti mielensä. Kaupunginvaltuusto hylkäsi hallituksen esityksen ja lykkäsi molemmat hankkeet kuntavaalien tuolle puolen. Äkillisen mielenmuutoksen taustalla vaikutti paitsi kaupungin tiukka taloustilanne myös muutaman kaupunkilaisen kovaääninen vastustus.

Jälkikäteen on hämmästelty sitä, miksi luottamushenkilöt eivät arvioineet sillan tarvetta uudelleen jo silloin, kun muita katujärjestelyjä ei oltu vielä rakennettu. Tätä on syytä hämmästellä vieläkin.

Kun uusi eli nykyinen Rovaniemen kaupunginvaltuusto aloitti työnsä 2021, molemmat hankkeet olivat vielä mukana talousarvioesityksessä. Uusi kaupunginhallitus poisti ne esityksestä, eikä asiaan ole palattu sen jälkeen.

Nyt siihen on pakko palata.

Riistasilta on kuntonsa takia tehotarkkailussa. Asiantuntijat suosittelevat sillan purkamista 3–5 vuoden kuluessa, mikä tarkoittaa, että purkamisen suunnittelu on aloitettava välittömästi. Tilalle tarvitaan korvaava väylä, mikä tarkoittaa puolestaan Ruokasenkadun siltahankkeen herättämistä eloon.

Tällä kertaa päättäjät eivät voi väistää vastuutaan. Uutta siltaa puoltavat paitsi järki- myös taloussyyt – se sujuvoittaa keskustan liikennettä ja mahdollistaa keskustan kehittämisen niin, että kävelykeskustaa voidaan laajentaa Poromiehentien yli kauppakeskukselle asti. Sillan myötä Railo-hanke kerrostaloineen voidaan toteuttaa Keskuskentän katsomon kupeeseen.

Ruokasenkadun sillan hinnaksi on arvioitu reilut 2,3 miljoonaa euroa. Summa voi kuulostaa suurelta, mutta liikennehankkeeksi se ei ole kummoinen sijoitus. Sitä paitsi uusi silta on joka tapauksessa pystytettävä jonnekin. Tässä tapauksessa se kannattaa tehdä sinne, minne sille on  rakennettu paikka.

P.S.

Poukkoileva päätöksenteko on ollut Rovaniemen tavaramerkki koko 2000-luvun ajan. Päätöksiä on tehty ja peruttu jopa samalla valtuustokaudella tai viimeistään valtuuston vaihduttua. Soutamalla ja huopaamalla on synnytetty ikuisuushankkeita, joista uimahalli ja silta ovat malliesimerkkejä. Vaikeita, mutta välttämättömiä päätöksiä on lykätty siinä toivossa, että joku muu hoitaa ne joskus muulloin kuntoon. Lopputulos on nähtävissä Ruokasenkadun sillassa – hinta on noussut, eikä rakentamisen lykkääminen ole enää vaihtoehto. Äänestäjän eli veronmaksajan kiitoksia on turha odottaa.