Ro­va­nie­mi sel­vit­tää vanhan aseman käyttöä ja kor­jaus­ta: ei myydä eikä pureta

Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema on valmistunut vuonna 1909. Rakennuksessa on viimeksi toiminut kuvataidekoulu.
Rovaniemen ensimmäinen rautatieasema on valmistunut vuonna 1909. Rakennuksessa on viimeksi toiminut kuvataidekoulu.
Kuva: Jussi Leinonen

Rovaniemen kaupungin tilapalvelukeskus selvittää parhaillaan Poromiehentien vanhan asemarakennuksen käyttömahdollisuuksia tulevaisuudessa sekä mahdollisen korjauksen rahoitusvaihtoehtoja. Kaupunki ei ole myymässä tai purkamassa asemarakennusta.

Tämä selviää tiedotteesta, jossa Rovaniemen kaupunki kertoo Ruokasenkadun katusuunnitelmaluonnoksesta. Nelostien ja Rovakadun välistä osuutta koskeva suunnitelmaluonnos on asetettu nähtäväksi ja siitä voi tehdä muistutuksia 29. lokakuuta saakka.

"Sillan purkaminen laajentaa tonttia"

Katusuunnitelmaa on aiempiin luonnoksiin verrattuna tarkennettu vanhan rautatieasemarakennuksen kohdalla.

Katulinjausta on taivutettu asemasta pois päin niin paljon, kuin väylägeometria ja asemakaavassa varattu tila mahdollistavat. Etäisyys ajoradan reunasta rakennukseen on 8–11 metriä ja pyörätietä rajaavasta tukimuurista 4–6 metriä. Tämä parantaa mahdollisuuksia rakennuksen eteläpään porrasyhteyden käyttöön, tiedotteessa todetaan.

Tiedotteen mukaan nykyisen kevyen liikenteen sillan eli Riistasillan purkaminen laajentaa aseman tonttia ja helpottaa siten asemarakennuksen toiminnan kehittämistä.

Ruokasenkadusta joukkoliikennekatu

Ruokasenkadun katusuunnitelma toteuttaa Rovaniemen keskustan osayleiskaavassa ja Rovaniemen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa päätettyjä linjauksia. Ruokasenkatua kehitetään ydinkeskustan tärkeimpänä joukkoliikennekatuna.

Suunnitelmaluonnoksessa esitetyt katujärjestelyt mahdollistavat sujuvat siirtymiset paikallisliikenteen linjojen välillä ja yhteydet kaukoliikenteen linjoille ydinkeskustan kävelyvyöhykkeellä, kaupunki kertoo tiedotteessaan.

Kävelyn ja pyöräilyn tarpeet on Ruokasenkadulla huomioitu kadun molemmin puolin sijoittuvilla väylillä. Poromiehentiestä tulee kävelypainotteinen pihakatu Ainonkadun ja Koskikadun välillä. Suunnitelmassa on kiinnitetty huomiota hyvään katuympäristöön puuistutuksilla ja laadukkailla materiaalivalinnoilla.

Suunniteltu Ruokasenkadun silta korvaa nykyisen kevyen liikenteen sillan eli Riistasillan.