Jälkipuinti: Ranua ei saanut pandoja mat­kai­lun ve­to­nau­loik­si, mikä oli lopulta onni

Kolumni: Ruot­sa­lais­nei­ti auttoi ym­mär­tä­mään pa­rem­min ko­ti­kau­pun­kia­ni Ro­va­nie­meä

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ra­ta­hank­keen hau­taa­mi­nen on virhe

Lapin liiton valtuusto teki järkyttävän päätöksen äänestäessään Jäämeren radan ulos maakuntakaavasta. Sen rakentamatta jättäminen on yksi räikeimmistä aluepoliittisista epäkohdista ja sillä on pitkät juuret. Ensimmäiset suunnitelmat ovat Venäjän tsaarin allekirjoittamia, myöhemmin hanke on kaatunut muun muassa talvisodan alkamiseen.

Lappilaisten ei kannata kuunnella etelän median väitteitä, joiden mukaan rata olisi kannattamaton. Rautatieinfran perusluonteeseen kuuluu, että sen käyttö kasvaa ajan myötä ja investointi lisää taloudellista toimeliaisuutta. Juuri siksi pääosa rautateistä on julkisomisteisia. Jos nykyinen tulosjohtaminen olisi ollut muotia 1800-luvulta alkaen, ei Suomessa olisi rautateitä ehkä Linnanmäen vuoristorataa lukuun ottamatta.

Saamelaisten vastustukseen ei työllistävän ja alueiden elinvoimaa kasvattavan hankkeen pitäisi tyssätä. Eihän voi olla niin, että pienellä joukolla on valta kieltää suuren joukon ja koko maakunnan hyöty.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.