Päivittyvä lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le Lapissa

Koronaseuranta: Kit­ti­läs­sä uusia al­tis­tu­mis­paik­ko­ja, Lapin sai­raan­hoi­to­pii­ris­sä yh­dek­sän uutta tar­tun­taa, Län­si-Poh­jas­sa nol­la­päi­vä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ra­ta­hank­keen hau­taa­mi­nen on virhe

Lapin liiton valtuusto teki järkyttävän päätöksen äänestäessään Jäämeren radan ulos maakuntakaavasta. Sen rakentamatta jättäminen on yksi räikeimmistä aluepoliittisista epäkohdista ja sillä on pitkät juuret. Ensimmäiset suunnitelmat ovat Venäjän tsaarin allekirjoittamia, myöhemmin hanke on kaatunut muun muassa talvisodan alkamiseen.

Lappilaisten ei kannata kuunnella etelän median väitteitä, joiden mukaan rata olisi kannattamaton. Rautatieinfran perusluonteeseen kuuluu, että sen käyttö kasvaa ajan myötä ja investointi lisää taloudellista toimeliaisuutta. Juuri siksi pääosa rautateistä on julkisomisteisia. Jos nykyinen tulosjohtaminen olisi ollut muotia 1800-luvulta alkaen, ei Suomessa olisi rautateitä ehkä Linnanmäen vuoristorataa lukuun ottamatta.