Liikenne: Sil­ta­tar­kas­tuk­set ai­heut­ta­vat poik­keus­jär­jes­te­ly­jä Ro­va­nie­mel­lä tänään ja kes­ki­viik­ko­na

Kolumni: So­vin­non te­ke­mi­nen on pro­ses­si

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Tor­nion­joen Kuk­ko­lan­kos­kel­la

Tilaajille

Rän­sis­ty­nyt­tä, pian 40-vuo­tias­ta UKK-reit­tiä kun­nos­te­taan Sal­las­sa – Ta­voit­tee­na purkaa Ou­lan­gan kan­sal­lis­puis­ton ruuhkaa poh­joi­seen

– Hankkeen rahoituspäätös tuli juhannuksen alla, joten töiden kanssa olemme myöhässä, mutta yritämme kiriä, kertoo Sallan reittisuunnittelija Vesa Haataja. Uudet pitkokset tehdään samalla mallilla kuin Poropuistoon viime vuonna valmistuneet kulkuväylät.
– Hankkeen rahoituspäätös tuli juhannuksen alla, joten töiden kanssa olemme myöhässä, mutta yritämme kiriä, kertoo Sallan reittisuunnittelija Vesa Haataja. Uudet pitkokset tehdään samalla mallilla kuin Poropuistoon viime vuonna valmistuneet kulkuväylät.
Kuva: Katja Palmqvist

UKK-reitti Savukosken Tulppiosta Lieksan Kolille on houkutellut vaeltajia pian 40 vuoden ajan, mutta korjausvelkaa on kertynyt; pitkokset lahoavat ja merkit putoilevat.

Kuljetuimmat osuudet Sallassa risteilevät Sallatunturin ympäristössä ja yhdistyvät paikoin muihin reitteihin. Etelästä Hautajärveltä tulijoita on UKK-reitillä vähän, sillä Sallan reittisuunnittelija Vesa Haatajan mukaan rakennelmat ja opasteet ovat huonossa kunnossa.