Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Tilaajille

Ra­dan­var­ret ovat täynnä unoh­det­tu­ja helmiä, ja yksi ko­meim­mis­ta on tämä – Pirjo Huvila tutkii ja luet­te­loi ai­nut­laa­tuis­ta suo­ma­lais­ta ra­ken­nus­pe­rin­net­tä

Kotimainen julkinen rakentaminen suosi hirren käyttöä jo 1860-luvulla. Rautatieasemien ympärille suunniteltiin paljon komeampia ja laajempia puistoja istutuksineen kuin Keski-Euroopan ahtaissa kaupungeissa.

Kajaaniin vuonna 1905 valmistunut jugend-tyylinen asema on ainoa, jonka seinärakenne on pystyhirttä.
Kajaaniin vuonna 1905 valmistunut jugend-tyylinen asema on ainoa, jonka seinärakenne on pystyhirttä.
Kuva: RT-kuvat

Julkisessa rakentamisessa puhutaan jälleen puu- ja hirsirakentamisen puolesta, mutta itse asiassa tuo taito on osattu Suomessa aina harvinaisen hyvin.

Maan ensimmäinen rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862, ja uudet rataosat suunniteltiin usein tyyppipiirustuksilla. Mistäpä muusta niiden rakennukset olisi meillä tehty kuin puusta.