Pääkirjoitus: Liit­ty­mi­nen Poh­jois-Poh­jan­maa­han tuskin pe­las­tai­si Län­si-Poh­jan syn­ny­tyk­siä

kolumni: Miksi työ ei löydä te­ki­jää, eikä tekijä työtä?

Tilaajille

Pre­si­dent­ti Kek­ko­nen vaati pa­ran­nuk­sia Suomen kehnoon lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen – ou­lu­lai­nen Tapio Kyngäs kiin­nos­tui on­net­to­muuk­sis­ta jo lapsena ja on tehnyt voi­ta­van­sa

Tapio Kyngäksen lapsuudenkodin lähellä oli vaarallinen mutka, jossa sattui usein onnettomuuksia. – Sieltä kipinä on varmaan lähtenyt, sanoo autotekniikan lehtori Kyngäs, joka on tutkinut satoja kolariautoja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa.

Tapio Kyngäs on työskennellyt liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa 1990-luvun lopusta asti.
Tapio Kyngäs on työskennellyt liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa 1990-luvun lopusta asti.
Kuva: Sami Peltoniemi

Kun onnettomuusauto tuodaan korjaamolle, Tapio Kyngäs selvittää aluksi, onko onnettomuuteen joutunut auto ollut tieliikennekelpoinen ja katsastettu.

Sitten hän tutkii ajoneuvon perinpohjaisesti: jarrujen ja hallintalaitteiden kunnon, turvatekniikan toimivuuden. Onko lasinpesunestettä ollut? Entä miten huurteenpoisto on toiminut? Lisäksi tutkitaan vauriot ja se, miten ajoneuvo on kestänyt törmäyksen.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.