Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Po­ti­lail­le turvaa

Pikavauhtia valmisteltu laki potilaiden turvallisuudesta on pahasti ajastaan myöhässä ja sisällöltään vääränlainen. Lain nimikin on virheellinen. Lakia ei tehdä potilaiden turvallisuuden, vaan lakko-oikeuden rajoittamisen takia. Siksi lain nimen pitäisi olla laki terveydenhuollon työntekijöiden lakko-oikeuden rajoittamisesta.

Potilaiden turvallisuutta oikeasti käsittelevä laki olisi pitänyt säätää jo vuosikymmeniä sitten. Kun sellaista lakia ei ole ollut ja aikaisemmatkaan hallitukset eivät ole välittäneet julkisen terveydenhuollon kehittämisestä, ollaan jouduttu tilanteeseen, jossa normaaliaikanakaan ei ole riittävästi väkeä potilaista huolehtimasta.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa