Vaalikone: Katso Lapin Kansan vaa­li­ko­nees­ta, kuka eh­dok­kais­ta on lä­him­pä­nä aja­tus­maail­maa­si

Podcast: Miksi edes kam­pan­joi­da, kun edus­kun­ta­paik­ka vaatisi ih­met­tä? Vie­raa­na Eemeli Kajula ja Elina Kuula

Kysely: Oletko kokenut tai to­dis­ta­nut häi­rin­tää ur­hei­lus­sa?

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Lapin Kansa 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

Polt­to­ai­nei­den pump­pu­hin­to­jen nousu tait­tui, syynä ja­ke­lu­vel­voit­teen höl­len­nys ja raa­ka­öl­jyn hin­nan­muu­tok­set – "Näkyy vä­hit­täis­myyn­ti­hin­nois­sa no­peas­ti­kin"

Tilastokeskuksen hintakoonnin mukaan bensiinin ja dieselin keskimääräiset pumppuhinnat jatkoivat nousua koko alkukesän, mutta heinäkuun alussa nousu taittui. Tilasto koskee koko maan keskiarvohintoja.

Mistä pumppuhintojen nousun taittuminen johtuu?

Taustalla on kaksi merkittävää muuttujaa, raakaöljyn hinta ja jakeluvelvoitteen lasku, joista ensimmäinen koskee globaalia markkinaa ja toinen kansallista päätöksentekoa. Näin analysoi liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.

Raakaöljyn hinta

Brent-laadun yksikköhinta maailmanmarkkinoilla on tämän vuoden aikana ollut korkeimmillaan runsaat 128 Yhdysvaltain dollaria, Urals-laadun puolestaan liki sata dollaria.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.