Tilaajille

Po­lii­si­hal­li­tus tyrmää jär­jes­tö­jen kri­tii­kin ka­me­ra­tolp­pien si­joit­te­lus­ta, Ruotsin malli on täällä jo – "Miksi ka­me­rois­ta pitäisi va­roit­taa erik­seen?"

Nopeusvalvontakameroita on siellä, missä tapahtuu eniten onnettomuuksia. Kaupunkien keskustoissa sijoittelua ovat voineet haitata teiden alla kulkevat kaapelit, mutta uudenlaisissa kameroissa tätä ongelmaa ei ole. Ensi vuoden alussa poliisilla on noin 60 uutta jäljittävää nopeusvalvontakameraa.

Tänä syksynä sekä Liikkuvan poliisin perinneyhdistys että Autoliitto ovat ottaneet kantaa nopeusvalvontakameroiden sijoitteluun. Yhdistykset sanovat kannattavansa niin sanottua Ruotsin mallia, jossa kamerat sijoitetaan tunnettuihin vaaranpaikkoihin. Lisäksi ennen kameraa on ilmoitus nopeusvalvonnasta ja nopeusrajoituksesta.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta, kertoo, ettei Suomi eroa Ruotsista nopeusvalvontakameroiden sijoittelussa. Myös meillä kameroiden paikat valitaan sen perusteella, missä tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia valtakunnallisesti ja paikallisesti. Lisäksi automaattisesta liikennevalvonnasta on lisäkilpiä teiden varsilla.