pääkirjoitus: Hal­li­tus­rin­ta­ma repesi ra­ja­var­tio­lain uu­dis­tuk­ses­sa – rat­kai­sua ei saa vii­vyt­tää

Tilaajille

Pit­kä­ai­kais­työ­tön Satu Kuu­se­la, 53, sai uuden alun, kun avuksi löytyi sopiva asian­tun­ti­ja – työ­voi­ma­pal­ve­luis­ta saa jat­kos­sa entistä yk­si­löl­li­sem­pää tukea

Toukokuusta alkaen kaikki työttömät halutaan yksilöllisen tuen piiriin heti työttömyyden alussa. Myös työnhakijan vastuu kasvaa, sillä hakemusten määrää aletaan seurata. Toisaalta karenssit lyhenevät.

– Minun ikäisen ja näköisen ihmisen ei ole aina helppo työllistyä. Tällä kertaa minun ei tarvinnut toimia yksin, kun sain tällaisen ihmisen rinnalle, sanoo entinen pitkäaikaistyötön Satu Kuusela (vas.). Rovaniemen Osaamolla työskentelevä Lapin TE-palveluiden asiantuntija Marja Louhikoski pitää luottamuksellista suhdetta työnhakijaan erittäin tärkeänä.
– Minun ikäisen ja näköisen ihmisen ei ole aina helppo työllistyä. Tällä kertaa minun ei tarvinnut toimia yksin, kun sain tällaisen ihmisen rinnalle, sanoo entinen pitkäaikaistyötön Satu Kuusela (vas.). Rovaniemen Osaamolla työskentelevä Lapin TE-palveluiden asiantuntija Marja Louhikoski pitää luottamuksellista suhdetta työnhakijaan erittäin tärkeänä.
Kuva: Iiro Kerkelä

Työvoimapalveluissa otetaan ensi viikolla käyttöön uusi asiakaspalvelumalli.

Työnhakijalle muutos tarkoittaa paljon entistä tiiviimpää yhteydenpitoa työvoimapalveluiden kanssa ja määrällistä työnhakuvelvoitetta. Toisaalta työttömyysturvaan liittyvät karenssit lyhenevät.