Päivittyvä lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le Lapissa

mainos : Syys­mark­ki­na­tar­jous, Lapin Kansa Digi 2,99 €/viik­ko. Tilaa tästä.

Pel­ti­pai­lak­ka-pod­cast Osa 4: Mitä säh­kö­kelk­ka on syönyt ja mihin sitä voi oi­keas­ti käyt­tää?

-
Kuva: Lapin Kansa

Sähkö- ja hybridiautoja on esimerkiksi Suomen autokannasta vielä vain noin 1,6 prosenttia. Sähköistymisen ennustetaan kuitenkin olevan lähivuosina nopeaa, ja merkittävät autovalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa kokonaan polttomoottorien valmistuksesta jo seuraavan kymmenen tai viidentoista vuoden sisällä.

Myös moottorikelkkatehtaat ovat pyrkineet aiempaa pienempiin ajonaikaisiin päästöihin, mutta varsinaisia sähkökelkkoja ei juuri ole vielä nähty.

Matti Kuru ja Matti Autioniemi
Matti Kuru ja Matti Autioniemi

Syitä on useita, ja monet niistä liittyvät tekniikkaan. Suurin pullonkaula on nykyisten akkujen pienehkö energiatiheys: kelkkaan mahtuvalla akustolla ei yksinkertaisesti pysty ajamaan kovin pitkää matkaa.

Sähkökelkkojen kenties merkittävin edelläkävijä on ollut rovaniemeläinen Aurora Powertrains, jonka eSled-kelkka on ollut ammattimaisessa safarikäytössä jo muutaman vuoden.

Tapio Nykänen testasi Peltipailakka-podcastissa sähkökelkkaa yhdessä Aurora Powertrainsin toimitusjohtaja Matti Autioniemen ja ohjelmapalveluyritys Safartican Matti Kurun kanssa.

Mitä sähkökelkka on syönyt ja mihin sitä voi oikeasti käyttää?

Kuuntele uusin osa:

Kuuntele aiemmat osat tästä: