Pellon kau­ko­läm­pö aletaan tuottaa da­ta­kes­kuk­sen huk­ka­läm­möl­lä – "Tosi hieno juttu, että pää­sem­me tuot­ta­maan pääs­tö­tön­tä kau­ko­läm­pöä alueel­le"

Keskeytynyt hanke jännittää veropäätöstä mutta tähtää lämmöntuotantoon ensi kesänä.

Laskentakonteista syntyy hukkalämpöä, joka aletaan Pellossa valjastaa kaukolämpötuotantoon. Tämä laskentakontti sijaitsee Kymenlaaksossa.
Laskentakonteista syntyy hukkalämpöä, joka aletaan Pellossa valjastaa kaukolämpötuotantoon. Tämä laskentakontti sijaitsee Kymenlaaksossa.
Kuva: Nordblock oy

Pellossa aletaan tuottaa kaukolämpöä datakeskuksen hukkalämmöllä.

Pelloon tulee kaksi datakeskuksen laskentakonttia, joiden tietokoneiden tuottamalla hukkalämmöllä voidaan korvata nykyinen turpeella, hakkeella ja öljyllä tapahtuva lämpötuotanto.

Samalla hanke vapauttaa investoimasta käyttöiän lopulla olevaan kaukolämpökeskukseen.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut
Ilmoita asiavirheestä