Päivän lef­fa­poi­min­nat: Miksi or­kes­te­ri on tupattu so­tae­lo­ku­vaan?

Kriitikko Pekka Eronen valitsee päivän kolme kiinnostavinta elokuvaa.

Nuori ja yksinkertainen Aleksei menettää näkönsä ensimmäisessä taistelussaan.
Nuori ja yksinkertainen Aleksei menettää näkönsä ensimmäisessä taistelussaan.
Kuva: Antidote sales LLC

Venäläinen poika


Kaasuisku rintamalla vie näön kokemattomalta Alekseilta. Seurauksena hän erikoistuu varoittavien äänien kuulijaksi. Aleksander Zolotukhinin elokuvassa on samanlaista sodan ja viattomuuden vihlontaa kuin Sam Mendesin Oscar-elokuvassa Taistelulähetit - 1917. Draaman väliin esikoisohjaaja kuitenkin näyttää Rahmaninovin pianokonserton harjoituksia. Olen ehkä hidas, mutta vielä on oikein ymmärrä, miksi. Ensiesitys. (Venäjä 2019)

Yle Teema & Fem klo 21.55

Paradise Lost


Jos Netflixin väkevän Narcos-sarjan jälkeen riittää mielenkiintoa Pablo Escobarin hahmoon, niin tästä irtoaa. Puertoricolainen Benicio del Toro tekee huumeparonista tulkinnan, joka ainakin pimeydessä pärjää sarjasta tutulle Wagner Mouralle. Tällä kertaa ulkopuolinen näkökulma ei kuulu agenteille. Josh Hutcherson on surffaaja, joka Kolumbian reissullaan löytää itsensä yllättäen suurrikollisen vävykokelaana. (Ranska 2015)

TV5 klo 21.00

The Captive


Kanadalainen Atom Egoyan ei ole maanmiehensä David Cronenbergin veroinen ohjaaja, mutta sitkeästi hänkin on säröjen, ahdistuksen ja nihkeyden maaperää tallannut. Sitä itseään on jännäridraama, jossa tyttären sieppaustapaus jäytää vanhempia (Mireille Enos, Ryan Reynolds) pitkään ja yllättävin tavoin. Tavoilleen uskollisesti Egoyan pudottelee tarinan palikoita katsojalle sieltä täältä, ja lähellä turhautumisen vaara onkin. (Kanada 2014)

Hero klo 21.00