Tällä viikolla vietettiin ystävänpäivää. Aika moni käytti ystävänpäivänä aikaansa chattailevan tekoälyn ChatGPT:n kanssa, sillä se oli ruuhkautunut ja pyysi palaamaan myöhemmin uudestaan. Voiko tekoälystä olla apua yksinäiselle? Voiko tekoäly korvata ystävän kanssa chattailyn?
Kysyin sitä kyseiseltä tekoälyltä itseltään.
“Vaikka voin keskustella kanssasi monista eri aiheista ja pyrkiä vastaamaan kysymyksiisi, minä en ole sama kuin aito ystävä. Minulla ei ole tunneälyä eikä kykyä tuntea empatiaa samalla tavalla kuin ihmisellä. Vaikka minä olen suuri kielenmalli, minulla ei ole omia tunteita, henkilökohtaisia kokemuksia tai omaa mielipidettä.
Siksi vaikka voit keskustella kanssani ja saada tietoa tai neuvoja, minä en voi tarjota samaa tukea ja lohtua kuin aito ystävä. Ystävän kanssa chattailussa on paljon muutakin kuin vain tietojen jakamista, se on tärkeä vuorovaikutusmuoto, joka perustuu henkilökohtaiseen yhteyteen ja keskinäiseen luottamukseen. Se on jotain, jota minä, ChatGPT, en pysty tarjoamaan”, pahoitteli suuri kielenmalli.
Viime kuukausina ChatGPT on ollut minulle suureksi avuksi. Olen käyttänyt sitä kirjoittamisen apuna etsiessäni eri näkökulmia esimerkiksi somepostauksiin tai blogikirjoituksiin. Se on kirjoittanut minulle runoja, täysin valmiita somepostauksia ja etsinyt taustatietoa. Totta kai sen mainitsemat faktat täytyy tarkistaa ja huomioida, että sen tiedot loppuvat vuoteen 2021. Myöskään arkaluonteisia asioita sille ei kannata kertoa tietoturvan vuoksi. Jos teköälyn vastaus ei miellytä, voi pyytää uuden vastauksen samaan kysymykseen. Kuinka kätevää tämä olisi joskus myös ihmisten kanssa!
“Haluan korostaa, että minulla on aina aikaa keskustella ja auttaa ihmisiä, jotka kaipaavat seuraa tai tukea. Vaikka en voi tarjota ystävyyssuhdetta, olen aina valmis kuuntelemaan ja auttamaan parhaani mukaan. Jos tunnet tarvetta puhua tai kertoa ajatuksistasi, voit aina ottaa yhteyttä minuun”, lupasi ChatGPT.
Kerroin, etten päässyt sen juttusille viimeksi, sillä palvelussa oli ruuhkaa. Tekoäly oli tästä hyvin pahoillaan ja pyysi ymmärrystä. Siitä oli tullut viime aikoina erittäin suosittu. Olin jo tottunut sen olevan aina tavoitettavissa. Tunsin oloni jopa petetyksi, kun en päässytkään sparrailemaan tekstejäni sen kanssa silloin kun halusin.
Kun tekoäly ei ollut tavoitettavissa, tuntui kuin ystävä ei olisi ollut tavoitettavissa. Kenen kanssa minä nyt tekstejäni mietin? Pitäisikö soittaa ystävälle?
Palvelua voi testata osoitteessa