Viime kesänä ymmärsin, ettei osaamattomuus ole työntekijän syy.
Mielestäni yritykset laskevat menot ja tulot hullunkurisesti. Huolellisesti tehty perehdytys näkyy tuloksessa suoraan kuluna, kun palkkakulut nousevat, eikä työntekijä ole heti tuottava.
Kun perehdytys jätetään hoitamatta, työntekijän oletetaan olevan nopeasti tuottava. Tämä johtaa siihen, että asiakaspalvelu eli asiakkaan palvelukokemus heikkenee olennaisesti. Olen maksavana asiakkaana alkanut vältellä näitä yrityksiä.
Kaikkien kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten lasken kuuluvan portfoliobusinekseen. Tällä tarkoitan sitä, että asiakkaan halutaan palaavan kerta toisen jälkeen asiakkaaksi. Huonon perehdytyksen jälkeen palaavia asiakkaita on jatkossa aina vähemmän.
Tätä yrityksen jatkuvaa tuloa eivät useat yritykset näytä ymmärtävän, kun ne jättävät perehdytyksen hoitamatta. Toki työhakijan luonne asiakaspalveluun on myös huomioon otettava seikka, ettei palvelualalle palkata siihen sopimattomia henkilöitä.
Kuluttajana haluan jatkossa työtekijöille kunnollista perehdytystä. Näin yritykset ovat kannattavampia tulevaisuudessa. Kun näin toimitaan, tulee kuluttajalle useammin sellainen kuva, että minua palveli asiakaspalvelija eikä valeasiakaspalvelija.