Joka kevät, kun ylioppilaslistat julkaistaan, ajatuksiini tulee sama hetki. Muistan lukion kirjaston, Annin ja omenan.
Kutsun lukioaikaista luokkakaveriani tässä nimellä Anni. Muistan hänen iloiset silmänsä ja hymyn, joka nousi herkästi kasvoille.
Annin kotona oli taloudellisesti tiukkaa. Hän kävi lukiota vapaaoppilaana, eli hän sai ilmaiset koulukirjat. Nykyään se on kaikkien oikeus, mutta tuolloin ilmaisia koulukirjoja piti erikseen hakea.