Ruotsin kuningashuonetta on pidetty perinteisesti yhtenä maailman voimakkaimmista brändeistä. Ruotsalaisuus on itsessäänkin tunnettu ja tykätty käsite kansainvälisillä areenoilla.
Toisin kuin joskus meillä Suomessa, ruotsalaisuudelle ei muualla maailmassa yleensä naureskella tai ilkuta, vaan maata pidetään hyvinkin edistyksellisenä ja vapaan kansalaisyhteiskunnan edelläkävijänä.
Ruotsalaiset kuluttajabrändit ovat vuosikymmenten ajan olleet maailman vahvimpien brändien listalla. Listalle kuuluvat muun muassa Ikea, Volvo (joka tosin nykyään on kiinalaisomistuksessa), Hennes & Mauritz ja Spotify.
Yhteistä ruotsalaisille kuluttajabrändeille on, että ne pyrkivät usein ratsastamaan melko voimakkaasti ruotsalaisuuteen yhdistetyillä mielikuvilla, jotka liittyvät innovatiivisuuteen, edistykseen ja hyvään yhteiskuntaan.