Politiikka: Miksi kes­kus­ta rii­taut­ti luon­non­suo­je­lu­lain, Katri Kul­mu­ni?

Kunniamerkit: Ta­sa­val­lan pre­si­dent­ti myönsi tämän vuoden kun­nia­mer­kit – katso Lapin pal­ki­tut

Joulukalenteri: Mitä löytyy Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ris­ta? Avaa päivän luukku tästä

Näin hal­li­tus vastaa ener­gian hin­to­jen nou­suun: Työ­mat­ka­vä­hen­nyk­sen enim­mäis­mää­rä nousee 8 400 euroon, ki­lo­met­ri­koh­tai­nen vä­hen­nys 30 sent­tiin

Helsinki
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi toimenpiteistä perjantaina. Arkistokuva.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi toimenpiteistä perjantaina. Arkistokuva.
Kuva: Valtioneuvoston kanslia

Hallitus pyrkii vastaamaan energian hintojen nousuun tekemällä määräaikaisen korotuksen työmatkavähennykseen.

Matkakuluvähennyksen enimmäismäärää korotetaan tämän vuoden verotuksessa 7 000 eurosta 8 400 euroon. Henkilöautojen kilometrikohtaista matkakuluvähennystä puolestaan korotetaan määräaikaisesti 25 sentistä 30 senttiin kilometriä kohden.

Työmatkavähennys on verotuksen yhteydessä saatava etu palkansaajalle. Sen avulla voi vähentää asunnon ja työpaikan välisiä matkakustannuksia. Tällä hetkellä ensimmäiset 750 euroa ovat palkansaajan kontolla, mutta tämän jälkeen kustannuksia on voinut vähentää 7 000 euroon asti. Verohallinnon mukaan maksimivähennyksen teki vajaat 26 000 suomalaista vuonna 2020.

Muutokset vaikuttavat noin 570 000 henkilön verotukseen. Ne pienentävät staattisesti arvioituna tämän vuoden verotuloja yhteensä noin 142 miljoonalla eurolla.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) sanoi tiedotustilaisuudessa, että tukea haluttiin suurten välimatkojen maassa kohdentaa nimenomaan ihmisten liikkumisen hinnan helpottamiseen, vaikka otsikoihin on noussut myös pörssisähkön korkea hinta.

– Tämä on toimi, joka vaikuttaa sellaisiin suomalaisiin, joille on välttämätöntä oman auton käyttö työmatkallaan, Saarikko sanoi.

Autoliitto esittää sekä kiitosta että kritiikkiä hallituksen kertomia keinoja kohtaan. Autoliiton mukaan työmatkavähennyksen muutokset kohdistuvat huonosti monien omalla autolla työmatkaa tekevien kustannusten nousuun.

Liitto vetoaa kannanotossaan siihen, että työmatkavähennystä on saanut viime vuosina noin 700 000 veronmaksajaa. Autoliiton mukaan heistä merkittävä osa kulkee julkisella liikenteellä ja saa korvauksen sen taksojen mukaisesti ja myös suuri osa omalla autolla kulkevista on oikeutettu vähennykseen vain julkisen liikenteen matkalippujen mukaisilla taksoilla. Hallituksen päätös nostaa ajokilometrien arvoa 0,25 eurosta 0,30 euroon  tavoittaa Autoliiton mukaan vain osan autolla työmatkaa tekevistä.

–  Heidän tosiasialliset oman autonsa käytöstä aiheutuneet kustannukset ovat merkittävästi tätä suuremmat, tiedotteessa todetaan.

Autoliitto kertoo pitävänsä myös työmatkavähennyksen maksimin korottamista tarpeellisena, mutta se koskettaa järjestön mukaan vain pientä osaa veronmaksajista. Vuonna 2020 vähennyksen maksimimäärään oli oikeutettu 26 000 henkilöä.

Autoliitto nostaa esiin myös sen, ettei työssään omaa autoa käyttävien kilometrikorvausta olla muuttamassa.

– Nyt tehty ratkaisu ei huomioi esimerkiksi opiskelijoita, eläkeläisiä tai pienituloisia osa-aikatyöntekijöitä, joilla monilla on kuitenkin tarve autonkäytölle, ja joihin kustannustennousu vaikuttaa erityisen voimakkaasti.

Järjestö pitäisi oikeudenmukaisimpana ja parhaiten kohdentuvana helpotuksena polttoaineiden hintoihin vaikuttamista joko polttoaineveroa tai arvonlisäveroa alentamalla.

Maatalouden kiinteistöveron poisto riippuu EU:sta

Hallitus linjasi myös liudan muita toimia, joilla on tarkoitus lieventää energian hinnannousun vaikutuksia. Esimerkiksi maatalouden tuotantorakennusten kiinteistövero poistetaan väliaikaisesti tältä vuodelta, jos EU-lainsäädäntö sen sallii. Hallitus keskustelee asiasta Euroopan komission kautta. Jos toimi ei onnistu EU-oikeudellisesti, maataloudelle myönnetään energiakriisin aiheuttamiin kustannuksiin tukea muilla keinoilla.

Ministeriöt alkavat myös valmistella valtion lainatakausmallia kotitalouksille ilmastoystävällisten investointien tukemiseksi. Tavoitteena on tukea investointeja, joilla parannetaan tuntuvasti rakennusten energiatehokkuutta tai uusitaan lämmitysjärjestelmiä.

Hallitus aloittaa myös ammattidieselverojärjestelmän valmistelun. Järjestelmän olisi tarkoitus helpottaa energian hinnannoususta kärsivien kuljetusalan yritysten ahdinkoa.

Energian hinta on noussut voimakkaasti ympäri maailman viime kuukausina. Taustalla on monia syitä, muun muassa kysynnän elpyminen koronapandemian helpottaessa, kireä geopoliittinen tilanne sekä sääolosuhteet.

Juttua muokattu 18. maaliskuuta kello 11.51: päivitetty kauttaaltaan.