Rakentaminen: Bud­jet­ti paukkui rajusti yli: Lapin kes­kus­sai­raa­lan laa­jen­nus maksaa jopa 40 mil­joo­naa euroa ar­vioi­tua enemmän

Uutisanalyysi: Su­per­tap­pa­jia vai nälkään kuol­lei­ta poroja?

Kolumni: Kuka ha­luaa­kaan sopia työ­eh­dois­ta ja pal­kois­ta pai­kal­li­ses­ti ja kuka taas ei?

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Mur­ha­nie­men tiellä

Kemin Ajoksessa, sataman tuntumassa on paikka nimeltä Murhaniemi. Synkästä nimestään huolimatta Murhaniemi on luonnonkaunis paikka, jossa merenrannalle pystytetty laavu suo mahdollisuuden retkeilijälle nauttia eväitään ulappaa katsellen. Murhaniemen tuulimyllyt kertovat nykypäivästä, arkeologiset kalkkiuunien jäänteet historiasta 1500-luvulta. Alueen läheisyydessä on toisen maailmansodan aikainen vankileirialue hautausmaineen. Murhaniemellä on myös Pohjois-Suomen poikkeusolojen tarpeisiin rakennettu polttoaineiden varmuusvarasto, jonka merkitys Lapin ja koko valtakuntamme kansalliselle huoltovarmuudelle on elintärkeä. Keväinen kävelyreissu Murhaniemen tiellä antaa elämyksen lintujen konsertista ja liikkuja pääsee nauttimaan meren raikkaista tuulista.

Tie Murhaniemelle on jätetty hoitamatta. Kuoppainen tie kysyy auton jousitusta ja kuljettajan hermoja. Kenelle tie kuuluu ja miksi tie on kunnostamatta? Toivoisi, että Murhaniemi kieltolainaikaisine Pirtukuusineen olisi paikka, jonne kemiläiset voisivat suunnata vapaa-aikana retkensä niin pyöräillen kuin autolla. Luonnonkauniin alueemme arvo kemiläisten sekä koti- ja ulkomaisten matkailijoiden virkistysalueena olisi pienillä investoinneilla ja markkinoinnilla hyödynnettävissä. Alueesta ja sen saarimetsästä sekä rantakalliosta löytyy hyvää tietoa esimerkiksi kemiläisen Pentti Korpelan kirjoittamasta erinomaisesta teoksesta, Lounais-Lapin retkioppaasta.

Osa Murhaniemen alueesta kuuluu kiinalaiselle Sunshine Kaidi New Energy Groupille, joka suunnitteli rakentavansa biojalostamon sataman tuntumaan biopolttoainetta tuottamaan. Hanke ei ole kuitenkaan lähtenyt syystä tai toisesta liikkeelle ja väkisinkin tulee mieleen, että oliko tontin hankinta strategisesti tärkeältä alueelta vain yksi teko toteuttaa suurvallan laajentumispolitiikkaa Eurooppaan. Miksi sopimuksissa olevaa alueen luovutusta kaupungille ei ole hoidettu, vaikka hanke on jäänyt toteuttamatta? Tuskin kiinalaiset ryhtyvät Murhaniemen tien kuoppia täyttämään. Voisiko EU:lla olla intressiä antaa rahaa tien kunnostamiseen?

Sisko Korrensalo